Medi ambient
Una jutge investiga Aigües de Barcelona per abocar contaminants en un espai natural de Castelldefels
La fiscalia considera que l’aigua va causar danys a la fauna i la vegetació de la llacuna
Crit d’auxili del delta del Llobregat: el 90% de les basses estan contaminades
La sequera també amenaça les zones humides de Catalunya, claus en la lluita climàtica
Una jutge de Gavà investiga l’empresa Aigües de Barcelona per abocar aigua contaminada en espais naturals de Castelldefels. Segons ha avançat eldiario.es i ha pogut confirmar EL PERIÓDICO, la fiscalia de medi ambient de Barcelona assegura en el seu escrit que la companyia «va tolerar o va promoure» aquests abocaments d’aigües fecals, que s’havien de traslladar fins a una depuradora, a la llacuna de l’Olla del Rei i a la platja més pròxima.
El 2020, la plataforma Salvem l’Olla del Rei va presentar una denúncia acusant Aigües de Barcelona d’abocar aquest líquid contaminat. Està previst que la planta elevadora (planta de bombament d’aigua, EBAR) que s’encarrega de bombar les aigües fecals cap a la depuradora perquè se sanegin pugui alliberar certa quantitat d’aigua residual sense tractar en cas d’episodi de pluja torrencial (això ho autoritza l’ACA, l’Agència Catalana de l’Aigua).
«El problema és que hem demostrat que això ha passat també en èpoques on no hi havia pluges», critica Ramon Sanahuja, portaveu de la plataforma que va presentar la denúncia.
La fiscalia considera que l’empresa va comunicar abocaments d’aigües fecals més de 50 vegades entre 2019 i 2021, en molts casos, sense que estigués justificat per aquests episodis de pluges intenses. Responsabilitza per aquest fet els dirigents de l’empresa Aigües de Barcelona i també el cap de la planta de Castelldefels.
El SEPRONA (servei de protecció de la naturalesa de la Guàrdia Civil) va prendre mostres de l’aigua en els moments en què els abocaments van provocar mortaldat de peixos. «Les anàlisis van demostrar que la contaminació va arribar a ser 50 vegades més alta del que es permet», es lamenta Sanahuja. L’escrit de la fiscalia considera també que els abocaments van perjudicar la fauna i la flora de l’Olla del Rei, una de les zones humides incloses a l’inventari de la Generalitat.
Resposta de l’empresa
Fonts d’Aigües de Barcelona (una companyia que té participació d’Agbar en un 70%) assenyalen que la titularitat de la infraestructura (tant la depuradora com l’elevador que bomba l’aigua fins allà) depèn de l’ACA i de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Asseguren que el manteniment de la depuradora per part de l’empresa ha sigut el que es requeria i afirmen que no s’ha produït cap abocament irregular al medi ambient. A més, Aigües de Barcelona exigeix millores i inversió per part de l’AMB.
L’empresa explica que el bombament de l’aigua es controla de forma automàtica i que només s’activa en casos necessaris i legalment contemplats. És a dir que sempre s’ha fet coincidint amb pluges intenses o avaries.
Els abocaments, no obstant, segons la Fiscalia de Medi Ambient de Barcelona, van suposar «un risc greu o un perjudici a la qualitat» de les aigües de l’estany de l’Olla del Rei. Una contaminació que va arribar a la platja de les palmeres de Castelldefels.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Medi ambient Aigua Contaminació Castelldefels Justícia Agbar Agència Catalana de l'Aigua (ACA) Gestió de l'aigua
- INCENDIS FORESTALS Una vella i «maleïda» cançó de Serrat, l’himne per recordar l’estiu en què va cremar l’oest espanyol
- Servei d’Aigües de Catalunya Una sentència tomba la pujada de l’aigua en una ciutat de l’àrea de Barcelona per «frau de llei» i «desviació de poder»
- Dol en el cine espanyol Mor Verónica Echegui, l’actriu que es va saber desmarcar de ‘la Juani’
- Reforma de l’Administració El Govern impulsa una llei per millorar el procés de selecció dels funcionaris
- Medi ambient L’ús intensiu de les dessalinitzadores situa les reserves dels pantans al 74%
- MÚSICA AMB MISSATGE POSITIU El 'revival' dels balcons del clàssic del Dúo Dinámico 'Resistiré'
- Obituari Mor Manuel de la Calva, membre del Dúo Dinámico, als 88 anys
- La Vuelta a Espanya arriba a Catalunya: així és el recorregut de les seves tres etapes transcendentals
- Reunió el 2 de setembre Illa cita Renfe i Adif per reclamar actuacions «urgents i estructurals» que millorin el servei de Rodalies
- Immigració El Govern aprova el repartiment de menors migrants entre comunitats autònomes