A Sant Sebastià

Sorpresa: la desorbitada quantitat que va cobrar un restaurant a uns clients que no van cancel·lar una reserva

Sorpresa: la desorbitada quantitat que va cobrar un restaurant a uns clients que no van cancel·lar una reserva
3
Es llegeix en minuts

Si un vol o un hotel es paga per endavant, ¿per què no pot passar el mateix amb un restaurant? La reflexió la fa el xef Paulo Airaudo, al qual un jutjat de Sant Sebastià acaba de donar la raó per haver cobrat a un client 510 euros per no presentar-se a un sopar i no cancel·lar-ne la reserva.

La nit del 16 de juliol del 2021, el restaurant Amelia, situat al donostiarra passeig de La Concha, que va aconseguir la seva segona estrella Michelin a finals d’aquell any, esperava tres comensals que no van aparèixer, per la qual cosa va carregar a la targeta de la persona que havia fet la reserva la quantitat estipulada en la seva política de cancel·lació, que havia sigut acceptada pel client quan va efectuar el tràmit ‘online’.

Tres coberts

Airaudo recorda la conversa que va mantenir amb el client quan, el 17 de juliol, aquest va intentar que li assignessin una taula per a aquell dia, ja que havia retardat 24 hores la seva visita a la ciutat i, per això, havia ajornat també la seva estada a l’Hotel Villa Favorita, on es troba el restaurant, tot i que les empreses són diferents.

Aquesta persona havia avisat l’establiment hoteler, però va assegurar que es va oblidar de fer-ho amb el seu restaurant i que va donar «per fet» que des de l’hotel avisarien.

El xef argentí, assentat des de fa un lustre a Sant Sebastià, li va dir que tant per al sopar d’aquell dia com per al dinar del 18 de juliol el local estava complet, per la qual cosa va oferir al client una taula a Amelia per a 15 dies després, però aquest va rebutjar la proposta, explica Airaudo.

Requisit

L’home el va advertir que portaria l’assumpte als tribunals per haver-li carregat ja a la targeta la suma dels tres coberts –170 euros cada un– sense haver disfrutat del servei. Setmanes després li va arribar el requeriment del jutjat, el judici es va celebrar el desembre del 2022 i el març d’aquest any es va dictar la sentència, un pronunciament ferm que desestima «íntegrament» la demanda del client, notari de professió.

El titular del Jutjat de Primera Instància número 2 de Sant Sebastià destaca que l’acceptació de la clàusula de penalització per al supòsit de no presentar-se el comensal al restaurant «era un requisit sine qua non per efectuar la reserva».

En aquesta clàusula es deia que s’acceptaven anul·lacions sense càrrecs fins a 72 hores abans i «que qualsevol cancel·lació o modificació després d’aquell temps estava subjecta a una tarifa de 170 euros per persona».

Clàusula senzilla

«Es tracta, a més, d’una clàusula redactada de manera senzilla, de fàcil comprensió i de significat unívoc [...] Supera en tot cas els controls d’incorporació i transparència, i cal tenir en compte, a més, que el client té la professió de notari», assenyala el jutge.

Dona per acreditat que en aquesta data el preu mitjà per cobert a Amelia era de 287,77 euros, per la qual cosa no creu desproporcionada la quantia de la penalització.

Perjudici econòmic

Notícies relacionades

Afirma que la incompareixença d’aquests tres clients va suposar «un perjudici econòmic» per a un negoci que «busca l’excel·lència i distinció tant en l’obtenció de la matèria primera (llamàntol d’Escòcia o productes originaris del Japó –va posar com a exemples–) com en la seva elaboració i posterior presentació al comensal», apunta el jutge, que cita les paraules d’un dels responsables del restaurant que va testificar.

«La gent té por a cobrar per la seva feina», remarca aquest cuiner, que a la capital guipuscoana ha estès la seva oferta gastronòmica amb altres negocis i que té restaurants a Londres, Barcelona i Hong Kong.