Política de transports

El Parlament Europeu demana als Estats reduir l’IVA de les bicicletes

  • L’Eurocambra reivindica apostar per aquest mitjà de transport per duplicar, d’aquí al 2030, el nombre de quilòmetres de carrils bici

El Parlament Europeu demana als Estats reduir l’IVA de les bicicletes
2
Es llegeix en minuts
EFE

El Parlament Europeu ha demanat aquest dijous als Estats membre de la Unió Europea (UE) que rebaixin els tipus de l’IVA amb què graven la venda, el lloguer i la reparació de bicicletes, ja siguin elèctriques o convencionals.

Una mesura que, de moment, només ha portat a terme Portugal, que aquest gener va reduir del 23% al 6% el seu gravamen, i així es va convertir en el primer país de la UE a fer-ho, segons la Federació Europea de Ciclistes, després que, el 2021, els governs dels Vint-i-set acordessin flexibilitzar les normes de l’IVA perquè les bicicletes, entre altres productes, poguessin comptar amb tipus reduïts.

Ara, aquesta reivindicació forma part d’una resolució aprovada a mà alçada per l’Eurocambra, i que, essencialment, insta a la Comissió Europea a crear per primera vegada en la història una estratègia per fomentar l’ús de la bicicleta a nivell comunitari.

Segons la impulsora de la resolució, l’eurodiputada francesa Karima Delli, que presideix el comitè de Transports del Parlament Europeu, aquesta eventual estratègia «convertirà la bici en un veritable mitjà de transport quotidià, al mateix nivell que el cotxe o el metro».

Mitjà de transport de ple dret

«És a dir, que la bicicleta no només forma part de l’oci i de l’esport, sinó que es converteix en un mitjà de transport de ple dret, i que volem fer-lo accessible a tothom», ha asseverat Delli en una roda de premsa a l’Eurocambra.

El text aprovat pel ple demana a l’Executiu comunitari que s’estableixi l’objectiu de duplicar, d’aquí al 2030, el nombre de quilòmetres que els ciutadans europeus recorren amb bicicleta.

Els eurodiputats proposen la construcció de carrils bici en paral·lel a les vies de tren que formen part de la Xarxa Transeuropea de Transport, i que engloba eixos, com el Corredor Mediterrani, que Brussel·les considera prioritaris per al trànsit de persones i mercaderies.

A més, en la resolució aprovada, el Parlament Europeu demana fer més compatible la bicicleta amb la resta de mitjans de transport públics, mitjançant la creació de, per exemple, més places per col·locar-les dins dels trens o més àrees d’aparcament protegides en estacions.

Amb tot, els eurodiputats reclamen a la Comissió i als Estats més suport econòmic per a la indústria europea de la bicicleta, cobrint la falta d’inversió allà on n’hi hagi i reforçant la formació professional dels seus treballadors.

El sector de la bicicleta inclou més d’un milió de llocs de treball a la UE que, segons els càlculs de l’Eurocambra, poden duplicar-se el 2030 gràcies a l’auge de les bicicletes elèctriques, un element que la resolució aprovada veu com una oportunitat de creixement.

Notícies relacionades

Per la seva banda, la Comissió Europea, que també ha intervingut en el debat parlamentari d’aquest dijous, s’ha alineat amb la resolució aprovada per l’Eurocambra i va destacar el «gran potencial» que, segons el seu parer, té el ciclisme per a la mitigació del canvi climàtic.

El comissari europeu de Gestió de Crisi, Janez Lenarcic, que ha parlat en nom de l’Executiu comunitari, ha advertit del «temor per la tendència a l’alça» de morts de ciclistes a la carretera en els últims anys en el conjunt de la UE. Lenarcic ha reivindicat «l’aplicació de les normes de trànsit més importants» com «un aspecte rellevant per mantenir els ciclistes sans i estalvis».