emissions de CO2

Brussel·les proposa que els camions venuts a partir del 2040 emetin un 90% menys de CO2

  • La Comissió Europea també planteja que tots els autobusos urbans nous comercials des del 2030 siguin d’emissions zero

Brussel·les proposa que els camions venuts a partir del 2040 emetin un 90% menys de CO<sub>2</sub>
5
Es llegeix en minuts
Silvia Martinez
Silvia Martinez

Periodista

ver +

Amb l’aprovació del reglament que prohibirà la comercialització de motors dièsel i gasolina a partir del 2035 –aquest dimarts hi ha donat el vistiplau el Parlament Europeu– ja en la recta final, Brussel·les posa fil a l’agulla per endurir els objectius de reducció per a autobusos i camions a partir del 2030, de manera que també contribueixin a retallar les emissions de CO2 i a fer realitat la neutralitat climàtica per al 2050. En una proposta adoptada aquest dimarts per l’escola de comissaris, l’Executiu comunitari planteja establir un objectiu d’emissions zero per a tots els autobusos urbans nous que es comercialitzin a la UE a partir del 2030 i una reducció del 90% en les emissions dels camions nous (i autobusos de llarga distància) que es venguin a partir del 2040.

Segons les xifres que maneja la Comissió Europea, els autobusos urbans i els autobusos de llarg recorregut són responsables de més del 6% de les emissions totals de gasos amb efecte hivernacle de la UE i de més del 25% de les emissions del transport per carretera. Els nous objectius, presentats pel vicepresident executiu, Frans Timmermans, garantiran que aquest segment del sector del transport per carretera també contribueixi al canvi cap a la mobilitat amb zero emissions. El pla, que cobreix tots els camions de més de 5 tones, autobusos urbans i autobusos de llarga distància de més de 7,5 tones així com tràilers, proposa una introducció progressiva dels nous objectius. 

A partir del 2030 només podran comercialitzar-se aquells vehicles que emetin un 45% menys de CO2 (respecte al nivell del 2019), per al 2035 la reducció haurà de ser del 65% i del 90% a partir del 2040. En el cas dels autobusos urbans nous, tots els que circulin des de l’any 2030 hauran de ser d’emissions zero tot i que seran els fabricants els que definiran el tipus de tecnologia (electrificació, piles de combustible d’hidrogen o hidrogen en vehicles de combustió interna). «És a dir que pràcticament tots els que entrin al mercat seran d’emissions zero. Hem d’arribar a l’objectiu del 100%, però de moment no podem dir quan tots aquests autobusos i camions podran ser d’emissions zero amb les tecnologies existents, sobretot en condicions difícils de conducció, com amb gel o amb molt pendent», ha explicat Timmermans, que considera que en el cas dels autobusos urbans és factible perquè el fet que siguin distàncies curtes facilita la recàrrega.

Excepcions a la norma

La proposta inclou algunes exempcions en l’aplicació dels objectius de reducció de manera que no es comptabilitzaran en la mitjana d’emissions específiques de CO2 dels fabricants. N’estaran exempts els fabricants de petits volums, els vehicles utilitzats en la mineria, la silvicultura i l’agricultura, els vehicles dissenyats i fabricats per al seu ús per les forces armades i vehicles d’estesa de vies fèrries, els vehicles dissenyats i fabricats o adaptats per utilitzar-se en l’àmbit de la protecció civil, els serveis de bombers i les forces responsables del manteniment de l’ordre públic, l’assistència mèdica urgent, i els vehicles professionals, com els camions de les escombraries.

Des de l’òptica de Brussel·les, l’enduriment dels objectius de reducció en aquest segment del transport per carretera permetrà a més reduir la demanda de combustibles fòssils importats i augmentar l’estalvi d’energia i l’eficiència. La gran majoria dels vehicles pesants de la flota europea (99%) funcionen actualment amb motors de combustió interna, alimentats en gran manera per combustibles fòssils importats, com el dièsel. Amb els nous estàndards, calculen que la demanda de combustibles fòssils –majoritàriament de dièsel– podria retallar-se en uns 2.000 milions de barrils entre el període 2031-2050.

La Comissió Europea també considera que el nou model proporcionarà beneficis als operadors i usuaris del transport europeu, al reduir els costos de combustible i el cost total de propietat. Això, segons els càlculs de Brussel·les, podria portar a un estalvi d’uns 9.000 euros per a un vehicle adquirit el 2030 fins als 40.000 euros per a un comprat el 2040.

Notícies relacionades

Les regles actuals sobre emissions de vehicles pesants són del 2019 però, segons la Comissió, ja no s’ajusten als objectius climàtics de la UE perquè la legislació vigent no proporciona un senyal prou clar i a llarg termini als inversors i no reflecteix la nova realitat del sector energètic ni la ràpida evolució de la indústria de vehicles pesants a escala mundial. A més, les emissions del sector dels vehicles pesants han anat augmentant any rere any des del 2014, amb l’excepció del 2020, quan la pandèmia de covid-19 va paralitzar el continent europeu. I s’han disparat especialment en el sector del transport de mercaderies a causa principalment de la creixent demanda de transport per carretera, que, segons els pronòstics de la Comissió, s’espera que continuï augmentant en el futur. Per exemple, el 2019, les emissions del transport de mercaderies van ser un 44% superiors a les del sector de l’aviació i un 37% superiors a les del transport marítim.

Cautela entre els fabricants

«Estem preparats per complir», ha valorat Martin Lundstedt, president de la Junta Directiva de Vehicles Comercials d’ACEA i conseller delegat del Grupo Volvo. «No obstant, assolir el -45% ja el 2030 és molt ambiciós. Requeriria una acció igualment ambiciosa per part dels responsables polítics per garantir que els altres actors de la cadena de valor del transport i la logística compleixin alhora», ha explicat en un comunicat. Segons les xifres de l’associació de fabricants europeus, una reducció del CO2 del 45% per al 2030 significa que haurien de circular més de 400.000 camions d’emissions zero i matricular-se almenys 100.000 nous camions d’emissions zero a l’any. Això suposa 50.000 carregadors públics adequats per a camions en funcionament en set anys, dels quals uns 35.000 haurien de ser carregadors d’alt rendiment així com unes 700 estacions de recàrrega d’hidrogen.