Mobilitat sostenible

El transport públic bonificat i el preu de l’energia generen un sobrecost de 240 milions d’euros a Catalunya

Les rebaixes dels títols van costar a l’Administració 72 milions d’euros el 2022, mentre que la factura energètica ha afegit 170 milions més extra per la guerra d’Ucraïna

El transport públic bonificat i el preu de l’energia generen un sobrecost de 240 milions d’euros a Catalunya

ZOWY VOETEN

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Bonificar el transport públic i que Vladímir Putin envaeixi Ucraïna són realitats que sembla que no convergiran. Però, sí, perquè el sobrecost energètic que ha generat la guerra també ha afectat la línia de flotació de la mobilitat compartida, sufragada per l’Administració. El Departament de Territori ha fet públiques aquest dijous les xifres del 2022. S’ha parlat d’usuaris, de nous hàbits, del risc que es generin desequilibris. Però, també, del preu de la festa. Tot sumat, a Catalunya, genera una factura extra de prop de 240 milions d’euros, 71,6 dels quals són computables als descomptes i uns 170, al preu disparat de l’energia. La bona notícia és que sembla que estarà tot pagat.

Pere Torres, director de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), ha sigut l’encarregat de desgranar les dades de la demarcació de Barcelona, que són les que, per volum, més poden marcar la tendència de cap a on van les coses. Malgrat que el mes de setembre passat compartia certs dubtes sobre la sostenibilitat del sistema, aquest dijous s’ha mostrat una mica més esperançat, ja que les partides que corresponen a l’Estat, uns 50 milions dels 70 que va costar la bonificació del tercer quadrimestre a l’àmbit barceloní (per 1,6 milions de les demarcacions de Lleida, Girona i Tarragona), ja s’han assignat a les administracions catalanes receptores.

A l’espera de la llei

«El patiment per la disponibilitat de recursos és inherent al meu càrrec –ha dit–. Any rere any aniran augmentat els costos d’explotació, i si no hi ha una modificació del model de finançament en l’àmbit estatal, continuarem patint. Necessitem una reforma a fons». Es refereix a la llei de mobilitat sostenible, que continua la seva lenta tramitació al Congrés dels Diputats i ara passa la fase d’esmenes.

Notícies relacionades

Qualsevol decisió que es prengui en matèria de finançament del transport públic depèn ara de la predisposició que exhibeixin les administracions implicades, tant locals com autonòmiques o estatals. Un marc legal clar facilitaria molt les coses i donaria tranquil·litat als gestors. Malgrat això, per a tranquil·litat dels operadors de transport públic de Catalunya, Torres ha avançat que tindran «els recursos necessaris per poder fer les compensacions», és a dir, per pagar les bonificacions que han hagut d’avançar.

A això s’hi ha de sumar el sobrecost energètic derivat de la guerra d’Ucraïna. Torres no ha volgut donar xifres aquest dijous, però el setembre passat va parlar d’uns 170 milions d’euros, dels quals prop de 92 els ha d’assumir l’ATM, i la resta, tant l’Estat (Rodalies) com les administracions locals que gestionen línies de bus urbà. En total, uns 240 milions no previstos en data 1 de gener del 2022 i que, en principi, es podran salvar. Per al curs en marxa, ja es veurà.