Mobilitat sostenible

El transport públic bonificat continua sense seduir els usuaris de vehicle privat

Trànsit amb prou feines va identificar en el seu moment cap reducció de cotxes a l’entorn de Barcelona, però una enquesta de l’ATM assenyala que un 6,1% dels conductors s’han passat a la mobilitat col·lectiva des dels descomptes

El transport públic bonificat continua sense seduir els usuaris de vehicle privat

Ferran Nadeu

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Quan es va fer públic que l’Estat bonificaria el transport públic, i que les autonomies i els ens municipals posarien la seva part, van ser molts els que van advenir l’arribada de nous temps per a la mobilitat sostenible. Allò va succeir l’1 de setembre del 2022, i un mes i mig després, el director de Trànsit, Ramon Lamiel, explicava en un esdeveniment a Sitges que amb prou feines havien notat canvis a les entrades a Barcelona: un 0,4% menys de cotxes en l’entorn metropolità. Aquest dijous s’ha donat a conèixer una enquesta encarregada per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) que maquilla aquest percentatge. Un 6,1% que abans es movia en vehicle privat s’ha passat a la col·lectivitat amb les rebaixes del metro, el bus, el tren i el tramvia.

El 95% dels enquestats estaven informats sobre les bonificacions i el 53% asseguren haver modificat les seves pautes d’ús de transport públic des de setembre passat. Un canvi d’hàbits que en la presentació dels resultats, aquest dijous, ha fet aixecar la cella del secretari de Logística i Mobilitat del Departament de Territori, Marc Sanglas, que ha advertit sobre el perill que el transport públic pateixi un cert «desequilibri». En favor, no ho ha dit, de Rodalies, que és el mitjà més afectat per les rebaixes i més assenyalat pels entrevistats com a opció prioritària.

Sempre Rodalies

De fet, Renfe desbanca el metro a l’enquesta. En la pregunta sobre l’abans i el després, és a dir, com es movien abans del descompte i què fan ara, un 27,1% asseguren ser usuaris del tren, cinc punts més que abans, mentre que el soterrani es manté pràcticament igual, del 26% al 26,6% una vegada aplicades les bonificacions. En aquesta qüestió és on apareix aquest 6,1% de ciutadans que afirma que abans solia recórrer al vehicle privat i ara aposta pel transport públic. El document, tanmateix, no concreta si es tracta de gent que es mou dins d’entorn urbà o interurbà, i és una dada molt rellevant, perquè no és el mateix moure’s per Barcelona que de dins a fora de la gran ciutat.

A més de l’enquesta, l’acte d’aquest dijous ha exercit de balanç del primer quadrimestre de bonificacions extraordinàries en el transport públic. Va succeir el lògic, que van pujar les validacions realitzades amb els títols amb descompte (T-Usual, T-Jove, T-Casual) i van baixar la resta, els que mantenien el preu de sempre, que ja de sèrie té un 50% d’aportació pública per un altre 50% que posa el viatger amb l’abonament del bitllet. Les xifres totals són molt superiors a les registrades en els últims quadrimestres del 2021 i el 2020 per raons òbvies. La comparació bona és la del 2019, l’any anterior a la covid. El total de validacions va ser el 2022, ja amb els descomptes actius, un 6,2% inferior quant a títols propis i integrats.

De més a menys

Notícies relacionades

Una altra dada que treu eufòria a l’invent és el creixement anual de tot el 2022, quan de veritat comencem a sortir de la pandèmia. El primer quadrimestre va deixar un augment de validacions del 40,39%, el segon va marcar una pujada del 28,51% i el tercer, amb la rebaixa, es va quedar amb un 19,15% (un 27%, en el cas de Renfe). La mateixa ATM admet que aquesta última dada seria molt inferior de no haver existit l’ajuda extraordinària. En el cas de Rodalies, per exemple, això va implicar 620.000 abonaments recurrents gratuïts entre l’1 de setembre i l’1 de gener.

Les validacions totals del 2022 van escalar el 2022 fins als 923,41 milions, un registre que se situa a l’altura de l’obtingut el 2014. El sostre, curiosament, es va marcar el 2019, amb 1.060,92 milions de viatges. Sí, la pandèmia va arribar en el moment més dolç del transport públic.