Mobilitat sostenible
La gratuïtat de Rodalies posa en perill l’equilibri del transport públic
La Generalitat reclama «més diàleg» al Govern perquè les bonificacions no descompensin el sistema en favor de Renfe

No hi ha trinxeres quan es tracta d’impulsar el transport públic, perquè al cap i a la fi l’objectiu és compartit: la promoció de la mobilitat col·lectiva i sostenible. Però, quan hi ha bonificacions desiguals, quan s’empastifa l’‘statu quo’, tot pot saltar pels aires, o com diria la política, s’obre la porta a un cert desequilibri. Això és precisament el que ha passat a Catalunya des que al setembre es van començar a aplicar descomptes en alguns títols, del 100% a Rodalies i del 50% i el 30% a la resta. Aquesta paraula, ‘desequilibri’, és precisament la que ha elegit el secretari de Logística i Mobilitat del Departament de Territori, Marc Sanglas, aquest dijous per descriure la situació actual. ¿Nou combat entre Catalunya i Espanya? Pot ser, però amb molts matisos.
Es tractava de fer balanç dels descomptes aplicats durant el tercer trimestre del 2022. Que vagi per davant que, malgrat les rebaixes, encara no s’ha arribat a la xifra de validacions del 2019, tot i que sí que s’ha depassat àmpliament la dels anys de pandèmia, cosa que es podia esperar. De fet, als dos primers trimestres, quan el preu era el de sempre, l’augment de viatges respecte al 2021 va ser del 30,4% i del 28,51%, i al tercer, ja amb els preus abaixats, va ser del 19,15%. És a dir, la recuperació de la confiança en el transport públic no va venir per la via de la butxaca.
Més fiabilitat, sisplau
Sanglas ha sigut subtil en el seu diagnòstic: «S’ha experimentat un cert canvi de tendència en la manera d’utilitzar el transport segons el tipus. S’ha produït un desequilibri, i per això és necessari més diàleg en la presa decisions a l’hora d’aplicar descomptes». Entre línies, es podia entreveure una certa crítica al Govern, com si en el fons Pedro Sánchez busqués rentar la imatge del seu púgil (Renfe i Rodalies) en contraposició amb la resta d’operadors. «Els descomptes poden ser interessants per atraure gent al sistema, però el que aporta més gent és la fiabilitat de la xarxa, la puntualitat i la garantia de seguretat de l’operador», ha prosseguit el secretari del Govern.
Conselleria de Territori Mobilitat Renfe Transport públic TMB - Transports Metropolitans de Barcelona
- Cuina ¿Per què mig Espanya està posant vinagre a la paella per fer ous ferrats?
- Successos Els Mossos desmantellen una narcofruiteria a Mataró i requisen 57 dosis de cocaïna
- Equipament BCN assumeix 250.000 € per les obres a la Biblioteca García Márquez
- Successos Els Mossos cacen in fraganti un depredador sexual d’estudiants en un autobús a Girona
- Eduardo Mendoza: "Tothom està indignat per alguna cosa, però jo no, vivim formidablement"
- Els Mossos conclouen que l'acusat del crim de Campdevànol va sotmetre la víctima a "maltractament psicològic continu"
- Incident a la ciutat Detenen un home a Girona per agressió sexual després de tocar-li els pits i escopir una noia
- Turisme El nou turisme que ve: menys massificació, més sostenibilitat i equilibri amb la vida local
- Tribunals Absolt el guàrdia urbà acusat de disparar un sensesostre a Barcelona el 2020
- Cura de la gent gran Catalunya necessitarà 80.000 places i 26.000 professionals més per atendre en 10 anys el repte de la dependència