Prevenció

La Generalitat assumeix aquest mes la gestió d’alertes a mòbils per a emergències

Protecció Civil farà aquest any quatre proves per arribar al 100% del territori

La Generalitat assumeix aquest mes la gestió d’alertes a mòbils per a emergències

Departament d'Interior

2
Es llegeix en minuts

La Generalitat de Catalunya ha assumit des de l’1 de febrer la gestió del sistema d’alertes de Protecció Civil per mitjà dels telèfons mòbils. Aquest sistema de prevenció de la població davant emergències en forma de desastres naturals –com incendis i terratrèmols– o d’accidents –com fugues químiques o radioactives– deriva d’una directiva de la Unió Europea i s’anomena ES Alerta. Fins ara estava gestionat pel govern estatal, de manera que, si hi havia una emergència a Catalunya, era necessari demanar al Ministeri de l’Interior que activés l’alerta.

La Generalitat ha aconseguit el traspàs per part de l’Estat de la gestió d’aquesta competència, que serà efectiu des d’aquest mes. Així ho va anunciar el conseller d’Interior de la Generalitat, Joan Ignasi Elena, durant la presentació al gener de les mesures previstes per a aquest any del Plaseqta, el pla especial d’emergències exteriors del sector químic de Tarragona.

Elena va remarcar que «una vegada realitzat el traspàs de l’Estat a la Generalitat, el Departament d’Interior, a través de la Direcció General de Protecció Civil, assumirà la gestió d’aquests avisos a la població en emergències greus, no només d’emergències químiques, a tot el territori català». «La proximitat garanteix més eficàcia i, en la mesura que els operatius que han de gestionar les emergències són de la Generalitat, com els Mossos i els Bombers, té sentit que qui activi aquest missatge sigui qui el coordina», va argumentar.

El conseller d’Interior va voler destacar que «aquest sistema no és per informar els ciutadans en una situació de normalitat, sinó que només s’activarà quan sigui necessari donar instruccions d’autoprotecció a la població en casos d’emergències greus i permetrà fer-ne una difusió massiva en molt poc temps».

El conseller també va avançar que des de febrer i fins a l’estiu es realitzaran diverses proves en tot el territori. En concret, seran quatre simulacres en quatre mesos consecutius al conjunt del territori.

¿Com funciona?

¿Com funciona?El 2 de novembre, Protecció Civil de la Generalitat va provar el sistema d’avisos d’emergència al telèfon mòbil ES Alert –quan encara depenia del Ministeri de l’Interior– durant el simulacre de confinament del Plaseqta que es va fer a Tarragona.

Notícies relacionades

Quan s’activa el sistema, reben un avís tots els mòbils que tinguin cobertura de les antenes de telefonia ubicades a la zona que les autoritats hagin determinat. No seran missatges de text SMS com els que es reben habitualment, sinó una notificació emergent que apareixerà al mòbil amb un so d’avís específic, fàcilment diferenciable dels habituals, i que no es desactivarà fins que l’usuari n’hagi acceptat la recepció.

Per poder rebre aquests avisos al mòbil és important configurar els dispositius per permetre que arribin. Els mòbils d’última generació ja porten el sistema d’alerta integrat. En el cas dels més antics, és necessari configurar-lo. Per fer-ho, es poden seguir les instruccions disponibles a la web interior.gencat.cat/alertesprotecciocivil.