Campanya viral

¿Margina Google el català? La companyia respon a la denúncia dels internautes

La creixent pressió fa que el gegant d’internet asseguri que està «investigant solucions» perquè el seu cercador deixi de penalitzar els articles en llengua catalana

¿Margina Google el català? La companyia respon a la denúncia dels internautes
3
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Tot i que tinguis el teu compte de Google configurat en català, quan busques informació el cercador prioritza els articles escrits en castellà. Aquesta discriminació, denunciada pel periodista Albert Cuesta al diari ‘Ara’ i que es fa extensible a altres motors de cerca com Yahoo, Bing o DuckDuckGo, ha fet que milers d’internautes demanin explicacions d’aquest problema. I la companyia ha respost.

En un breu missatge publicat aquest dimecres a Twitter, la multinacional tecnològica nord-americana ha assegurat estar buscant una solució a aquesta anomalia algorítmica. «Entenem la preocupació dels que busqueu resultats en una llengua concreta. És una de les nostres prioritats i continuem investigant solucions tot i que necessita temps assegurar-se que funcionin de forma perfecta...», ha tuitejat en català el compte oficial de Google que dona detalls sobre el seu mecanisme de recerca. Una promesa que ja va avançar la setmana passada l’‘Ara’.

El gegant d’internet ha donat així resposta a petició de milers d’internautes catalans, que entre diumenge i dilluns van llançar una campanya viral a Twitter demanant una resposta a Google. El missatge va ser compartit per lingüistes, acadèmics, periodistes, ciutadans preocupats pel seu idioma i per polítics com l’‘ex vicepresident’ de la Generalitat, Jordi Puigneró.

En un missatge publicat unes hores abans en anglès, Google ha detallat que tot i que «no hem realitzat cap canvi recent en la forma en què els nostres sistemes determinen els idiomes dels resultats que han de mostrar-se», poden produir-se problemes «quan indexem continguts multilingües sense indicar correctament quina versió hem de mostrar». Així, es desconeix de moment l’origen d’aquesta situació desigual per al català.

Perjudica el català

En el seu Centre de Recerca, Google especifica que quan hi ha pàgines web multingües, el cercador «intenta trobar pàgines en el mateix idioma que tenen definit els usuaris». Tanmateix, com han denunciat els usuaris i ha contrastat EL PERIÓDICO, fins i tot amb el català com a idioma configurat el cercador prioritza en alguns casos els continguts en castellà. L’‘snippet’, el requadre amb dades que es destaca a la dreta de la pantalla, sí que apareix en l’idioma que tinguem configurat.

Aquesta situació acaba perjudicant la visibilitat de les webs en català, i per tant, les visites que aquestes reben. Això crea un problema cíclic, i és que com més vegades fem clic a l’enllaç en castellà per sobre del qual hi ha en català l’algoritme recordarà aquest detall i ens recomanarà cada vegada més pàgines en castellà.

El cercador més gran del món

Notícies relacionades

Google, propietat de l’empresa Alphabet, controla el cercador més utilitzat i influent del món. El motor de cerca de la companyia controla un 92,58 recerques mundials, segons dades del desembre passat de StatCounter, i li dona un domini pràcticament monopolístic d’aquest mercat. Aquesta eina és crucial per a l’accés a informació a internet.

Els internautes catalans fa més de dues dècades que actuen per potenciar l’ús de la seva llengua materna a la xarxa i la seva normalització per part dels grans operadors. La Viquipèdia, la versió en català de la Wikipedia, va ser la tercera versió creada i és actualment el vintè idioma amb més entrades, per davant del noruec, el finlandès o el txec. Les accions d’aquests activistes i la normalització dels creadors de contingut ha fet que la salut digital del català sigui cada vegada més robusta.

Temes:

Google Idiomes