Dos mesos després

Adif canviarà el sistema de comunicació que va deixar Catalunya sense Rodalies al setembre

L’administrador de les infraestructures ferroviàries conclou que no s’ha pogut identificar la fallada perquè va haver de reinstal·lar el ‘hardware’

Es posarà en marxa un altre CRC a Sants, que serveixi com a duplicat del que va fallar a l’estació de França

Adif canviarà el sistema de comunicació que va deixar Catalunya sense Rodalies al setembre

Jordi Cotrina

3
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

Dos mesos després del caos que es va viure a Rodalies per una fallada en el sistema de comunicació, l’administrador d’infraestructures ferroviàries (Adif) ha decidit canviar-lo. La matinada del 9 de setembre, Catalunya es va quedar sense trens al fallar una actualització en el Centre de Regulació de la Circulació (CRC) ubicat a l’estació de França de Barcelona. Malgrat que a les vuit del matí es va reprendre el servei, la greu avaria (amb un sol antecedent similar el 2015) va mostrar la fragilitat de la xarxa.

Aquell fatídic divendres, la presidenta d’Adif, María Luisa Domínguez, es va desplaçar a Sants per donar explicacions. Les va donar, amb horaris, noms tècnics de la incidència i propòsit d’aclarir el que havia passat. Va dir que s’obriria una investigació interna. Ara, segons ha pogut saber EL PERIÓDICO, l’empresa ha optat per renovar un sistema que, segons es desprèn dels seus informes, necessita més seguretat i fiabilitat.

Duplicats i redundàncies

Per a això, posarà en marxa un altre CRC a Sants, que serveixi com a duplicat del que va fallar a l’estació de França. És el que es considera un «suport» i, a més, Adif estudia una possible configuració perquè «en cas necessari es puguin derivar totes les comunicacions al lloc de comandament d’aquest suport», apunten.

Una altra de les mesures adoptades després de la crisi de setembre té a veure amb el mètode d’emmagatzematge (addicional als existents i redundats) que conté còpies de seguretat de la configuració de la central, per restablir la configuració del sistema ràpidament en el cas de fallada dels dos sistemes.

En mans del fabricant

Totes aquestes decisions es prenen, tanmateix, sense haver pogut concloure exactament què va ser el que va ocórrer aquella matinada del 9 de setembre, admeten fonts de l’empresa pública del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, que ho deixa en mans del fabricant, Atos Unify. «A l’haver de reinstal·lar el sistema, no van quedar registres», exposen.

Es dona el cas que el ‘hardware’ fet malbé es va instal·lar el 2021, substituint un model del 2003 col·locat per Siemens. O sigui, que el sistema de telecomunicacions era nou.

Entre el 2023 i el 2024

El responsable de les infraestructures de Rodalies calcula que la substitució i modernització del sistema es podrà portar a terme entre el 2023 i el 2024. Tot el que té a veure amb l’emmagatzematge i les còpies de seguretat, el primer semestre de l’any vinent, i, la resta de millores, el següent.

A mitjà termini, Adif vol posar en marxa un nou sistema de comunicacions per als CRC de tota la xarxa ferroviària espanyola, cosa que permetrà la redundància automàtica i la disponibilitat del sistema si cau algun node. L’increment del nivell de redundància s’obtindrà des de la posada en servei d’un nou sistema anomenat DICOM+. 

Prova el 23 d’octubre

La incidència del 9 de setembre a Catalunya es va produir per la fallada de la Central de Veu –un dels elements que constitueix la xarxa de telefonia fixa– del CRC de l’estació de França, a l’actualitzar la seva versió, una cosa que es considera rutinària, de manteniment.

De fet, fins aleshores s’havia fet aquesta mateixa actualització en 2.700 sistemes similars, que suporten 2,4 milions d’abonats a 57 països, sense cap incidència, expliquen des d’Adif. Es garanteix una disponibilitat del 99,999%, el nivell més alt exigit, asseguren.

Notícies relacionades

Tant és així que, el passat 23 d’octubre, es va repetir el procés del que el 9 de setembre hauria d’haver passat inadvertit. I es va fer «normalment», en només 65 minuts, entre les 1.10 hores i les 2.15 hores. Van triar la matinada d’un diumenge per a la prova, de tota manera.

Nou cervell

Les persones que tenien previst utilitzar aquell dia de setembre Rodalies no donaven crèdit al que ocorria. La majoria són gent acostumada a retards, cancel·lacions, falta d’explicacions... però un rètol en el qual es llegia que no hi havia trens a tot Catalunya era descoratjador. Ara caldrà veure si els nous canvis al cervell de les comunicacions permet una mica de calma ferroviària.