Frau digital

Massa bo (i barat) per ser veritat: un altre cas de botiga ‘online’ que acaba sent una estafa

Una web fraudulenta suplanta la identitat de la marca de roba jove Pull&Bear per defraudar els usuaris

Massa bo (i barat) per ser veritat: un altre cas de botiga ‘online’ que acaba sent una estafa
4
Es llegeix en minuts
El Periódico

No serà el ni primer ni, per desgràcia, l’últim cas que ens intenten fer passar gat per llebre fent una compra ‘online’. Però en la nostra defensa hem d’assenyalar que cada vegada resulta més difícil discernir quan estem tractant amb un venedor oficial d’un servei o objecte que desitgem, més en temps de rebaixes, i quan amb un impostor.

L’últim cas de web fraudulenta que ha sortit a la llum és el d’una pàgina que s’ha intentat fer passar per un dels vaixells insígnies del mastodont del tèxtil Inditex com és la marca de roba jove Pull&Bear.

L’aparença a primera vista de la web fraudulenta ‘thecampingcentral.com’ pot fer passar per bo totalment si no s’està gaire familiaritzat amb la web oficial de Pull&Bear, molt més treballada i dinàmica.

En aquest cas es tracta d’una pàgina de disseny net i inspirada en la marca que intenta suplantar-la afegint els logos i fotos d’algunes de les col·leccions de la marca espanyola.

I és només quan comences a atendre els detalls que un es pot adonar que estem al lloc equivocat i a punt de caure en una estafa.

¿Com comprovar si una botiga ‘online’ és falsa?

El Ministeri de Sanitat, Serveis socials i Igualtat, va publicar el 2019 una Guia pràctica de compra segura a Internet. En aquesta guia tenim tota una sèrie de recomanacions per poder comprovar si la botiga ‘online’ a la qual hem accedit és totalment de confiança. Aquestes són les principals comprovacions que l’usuari ha de fer abans de certificar una compra a l’esmentat establiment ‘online’.

1· Comprovar la informació legal del comerç

La informació de la botiga ‘online’, requerida per diferents normes legals, sol incloure’s en pàgines amb denominacions com a «Avís legal», «Termes d’ús» o «Política de privacitat». Aquestes solen ser accessibles mitjançant enllaços ubicats en els extrems superior o inferior de la pàgina principal del comerç ‘online’.

És obligatori que el comerç ‘online’ proporcioni, entre d’altres, aquestes dades:

  • Nom complet de l’entitat (persona física, societat, fundació, etc.)

  • Número d’identificació fiscal (NIF, NIE o CIF)

  • Dades de la seva inscripció en el registre mercantil

  • Adreça postal

  • Adreça electrònica

2· Identificar el titular/responsable del comerç

No es recomana utilitzar els serveis d’un comerç ‘online’ que no identifiqui degudament el seu responsable. Una botiga ‘online’ necessita recollir i tractar dades personals dels seus clients.

3· Comprovar que es tracta de comunicacions segures (HTTPS)

Sempre que es proporcioni informació privada a través d’internet (nom, DNI, targeta de crèdit, etc.), s’ha de comprovar que la pàgina web o aplicació mòbil envia la informació utilitzant el protocol de comunicació segur https. Aquest protocol s’utilitza per protegir la seguretat de la informació intercanviada durant el procés de compra.

  • Comprovar que la web de la botiga ‘online’ disposi d’un certificat de seguretat. Si el té, el navegador mostrarà una icona amb forma de candau i l’URL començarà per https en lloc de http.

  • Revisar que el certificat digital de la web és vàlid i correspon amb el lloc en el qual realment es vol fer la compra. Aquesta informació es comprova, de forma general, fent clic sobre la icona amb forma de candau. S’ha de verificar qui ha emès el certificat (autoritat certificadora), per a qui (nom de l’empresa de la botiga ‘online’ i domini) i el seu termini de validesa.

Per la seva banda, l’Europol també ofereix una llista de passos a seguir per revisar la confiança que ha de tenir una botiga ‘online’ abans de formalitzar una compra el lema principal de la qual és «Si el preu sembla massa bo per ser veritat, probablement és que ho és». Aquestes són les seves recomanacions:

  • Comprovar si les pàgines «Sobre» i «Contacte» contenen detalls complets: nom de l’empresa, adreça, número de telèfon o una adreça electrònica oficial.

  • Comprovar si hi ha errors gramaticals i/o ortogràfics o si el lloc sembla inacabat.

  • Revisar si el nom de domini conté les paraules «genuí», «rèplica» o «original», o el nom d’una marca o producte, però afegint paraules com «ofereix» o «descompte».

  • Comprovar si el domini està registrat en un país diferent del propi.

  • Comprovar des de quant temps existeix el domini. Si ha estat actiu per menys d’un any, podria ser un lloc web fraudulent.

  • Revisar si les fotos són de mala qualitat, són redimensionades o difícils de veure, o per contra, estan copiades de llocs web originals o són fotos d’estoc.

  • Llegir les ressenyes de diferents pàgines, fòrums en línia i motors de cerca.

  • Buscar informació sobre rèpliques i falsificacions del producte que pretén comprar, per saber què buscar.

  • Verificar que el lloc sigui segur i que la seva URL comenci amb «https» en lloc de «http».

  • Comprovar si el lloc ofereix una política de devolució, termes i condicions i una política de privacitat.

Notícies relacionades

Tal com indica l’Europol, una altra bona manera per desemmascarar una web fraudulenta és la d’abans d’accedir a aquesta pàgina és la de buscar per internet l’opinió i experiències d’altres clients a l’hora de tractar amb aquesta pàgina.

D’altra banda, hi ha pàgines de comprovació d’estafes ‘online’ que, amb només incloure l’URL de la pàgina a investigar, et confirmen si aquesta és o no confiable a partir de les pautes elaborades per l’Europol. En el cas de ‘thecampingcentral.com’, queda clar que no val la pena que li regalem els nostres diners.

Temes:

Estafes Internet