El curs 2022-23 a Catalunya

Educació envia a les escoles indicacions sobre els nous currículums

  • «No s’ha de fer tot alhora», remarca el Departament, recordant que hi ha un termini de tres cursos per implementar els canvis

Educació envia a les escoles indicacions sobre els nous currículums
4
Es llegeix en minuts
Montse Baraza
Montse Baraza

Periodista

ver +

Són molts els docents que aquests dies, a les portes del final de curs, es fan preguntes relatives a l’aplicació dels nous currículums de primària, secundària i batxillerat que entraran en vigor el curs 22-23. Encara no hi ha una versió definitiva, tot i que amb probabilitat s’acostarà molt al document actual, «gairebé definitiu». Els decrets dels currículums estan en tràmit i la previsió del Departament d’Educació és que puguin estar aprovats abans que comenci el curs.

El pas més immediat és el de l’aprovació del dictamen consultiu sobre el document que realitzarà el Consell Escolar de Catalunya el 21 de juny vinent. Educació atribueix l’ajustat dels terminis a «la publicació tardana» (fa tot just unes setmanes) dels reials decrets d’ordenació d’àmbit estatal, condició necessària per a la tramitació dels decrets catalans.

Conscient de la inquietud existent entre el professorat, Educació ha enviat aquest dimarts als centres indicacions per «clarificar» els aspectes clau de l’aplicació dels nous currículums. És un primer document, ja que a meitat de juny en rebran un altre de «més detallat», i és fruit de les preguntes i aportacions obtingudes pel departament en els últims dos mesos durant reunions amb direccions d’escoles i instituts. Educació recorda –-i hi insisteix en diverses ocasions-– que hi ha un termini de transitorietat de tres anys per implementar els currículums. I partint d’aquell termini són les indicacions. Així mateix, el decret es començarà a aplicar en els cursos senars.

Hores de gestió autònoma

Pel que fa al decret d’educació bàsica, els centres hauran de dedicar 4,5 hores setmanals en el cas de primària i 4 hores en el cas de l’ESO a gestió autònoma. Són hores que cada centre podrà decidir a què dedica, ja sigui a projectes transversals o a la millora d’algun aspecte que vulgui potenciar, com les llengües, per exemple. Al document, Educació apunta que a principis d’aquest curs 22-23 cada centre haurà de decidir si ja fa ús d’aquestes hores o si ho farà de manera progressiva durant els pròxims tres cursos acadèmics.

Les escoles també hauran de començar a treballar en noves programacions didàctiques, però «durant els primers tres cursos, els centres no estan obligats a tenir les programacions ajustades als nous currículums». Al document, el Departament insisteix molt que els canvis dels currículums «no tenen per què fer-se tots alhora». «Cada centre ha de decidir com avançar i a quin ritme», remarca. Una manera de calmar els nervis que viuen molts docents per aquest assumpte.

Quant a l’avaluació, la plataforma Esfera, que tindrà disponibles els informes d’avaluació de final de curs per a tots els cursos. En aquests, els docents hauran d’introduir la matèria, la qualificació i un comentari «qualitatiu». A primària, la plataforma no permetrà avaluar les dimensions, però els centres que ho desitgin podran «mantenir els informes propis per a la comunicació amb les famílies».

Batxillerat i selectivitat competencial

Pel que fa a batxillerat, cada centre podrà adaptar les assignatures optatives anuals i trimestrals als seus recursos i organització. Durant el termini de transitorietat, per exemple, tindran opció que dues optatives trimestrals puguin ser anuals. Educació està elaborant un desplegament orientatiu d’aquestes assignatures trimestrals que estarà disponible l’última setmana de juny.

Notícies relacionades

Vinculat al batxillerat, hi ha la selectivitat. Abans que acabi aquest curs, el Departament facilitarà als centres models d’exàmens competencials per a les matèries comunes i de modalitat, de manera que el professorat tingui una idea de com orientar el seu treball el curs vinent. Al professorat també se li oferirà formació específica. El document recorda que les PAU depenen del Ministeri d’Educació i que la Lomloe explicita que «les administracions han de garantir l’adequació de les proves a les competències vinculades al currículum de batxillerat». Se’n desprèn que la promoció que acabi batxillerat en el curs 23-24, que serà la primera fruit dels nous currículums, ja hauria de tenir una selectivitat plenament competencial.

La formació del professorat serà una de les claus per a l’èxit dels currículums. El Departament oferirà formació diversa adaptada al ritme amb què cada centre hagi decidit desplegar-los. Un d’aquests recursos serà un assessorament d’entre 30 a 45 hores. Entre setembre i desembre es realitzarà una prova pilot d’aquest assessorament i s’oferiran places a tots els centres per iniciar la formació el gener del 2023. Mentors digitals formats en nous currículums, formació d’aspectes clau del currículum com la coeducació, l’educació competencial, la inclusiva o el benestar emocional o la formació específica per a escoles rurals són altres elements previstos perquè els docents afrontin el canvi de model educatiu amb garanties.