Els nous currículums

Les escoles de Catalunya qualificaran finalment els suspensos com a ‘no assolit’

  • Educació rectifica i manté la nomenclatura actual en el sistema d’avaluació de primària i ESO

  • Les assignatures de Filosofia i Tecnologia de 4t d’ESO seguiran com fins ara

3
Es llegeix en minuts
Montse Baraza
Montse Baraza

Periodista

ver +

En plena cadena de vaga dels professors catalans, la Conselleria d’Educació ha corregit el sistema d’avaluació, una de les qüestions més polèmiques del nou currículum educatiu de primària i ESO que entrarà en vigor el curs 2022-23 en aplicació de la Lomloe. El projecte del departament que dirigeix Josep Gonzàlez-Cambray pretenia variar la denominació del suspens. El volia anomenar «en procés d’assoliment» però finalment es mantindrà l’actual, «no assolit».

Educació ha canviat de criteri després de rebre les aportacions dels centres educatius a la seva primera proposta, que li van apuntar que el «no assolit» era «més informatiu» de cara a les famílies. El document contempla que les famílies rebran un informe trimestral, com fins ara, amb les qualificacions basades en nivells d’assoliment i un informe qualitatiu de l’evolució de l’alumne. No serà només una nota.

La rectificació ha sigut comunicada aquest divendres per la secretària de Transformació Educativa, Núria Mora, i el director general d’Innovació, Investigació i Cultura Digital, Joan Cuevas, en una roda de premsa en què han presentat els esborranys definitius dels nous currículums de primària, l’ESO i també el batxillerat, que han sigut enviats aquest matí als centres educatius.

En el cas de l’esborrany de primària i l’ESO, s’han rebut 850 al·legacions de centres, entitats, agents socials i persones a títol individual. Entre les aportacions que han quedat recollides al document, figura que a 4t d’ESO es mantenen les optatives que hi ha actualment, amb la qual cosa es mantenen Filosofia i Tecnologia. A primària, els centres tindran 945 hores de gestió autònoma (4,5 per setmana), que s’han obtingut de reduir proporcionalment un 15% de totes les matèries. A l’ESO, aquestes hores seran 560 (420 de 1r a 3r d’ESO i 140 de 4t d’ESO).

El nou batxillerat, al setembre

Quant al batxillerat, sobre el qual els centres encara no sabien res oficialment i per això estaven inquiets i molestos, Educació ha confirmat que el model competencial es començarà a aplicar el setembre vinent a 1r, amb la vista posada en la selectivitat del 2024, que ja serà competencial. Com ja va avançar EL PERIÓDICO, a 1r de batxillerat hi haurà, a partir del curs que ve, més hores setmanals (9) de matèries optatives en detriment de les hores de matèries comunes (12) i modalitat (9). Així mateix, i en aplicació de la Lomloe, desapareix Ciències del Món Contemporani com a matèria comuna i Electrotècnia, com a matèria de modalitat.

Educació donarà als centres flexibilitat quant a les optatives del batxillerat (una d’anual i dues de trimestrals). Així, durant els pròxims tres cursos les optatives trimestrals podran ser anuals. Al final d’aquest període, ja hauran d’estar ajustades al currículum.

Notícies relacionades

Mora ha insistit en la qüestió de la flexibilitat per aplicar els currículums. A batxillerat, la flexibilitat és limitada a les matèries optatives. Fora d’això, els centres hauran de començar a desenvolupar el batxillerat per competències a partir d’aquest curs 2022-23 vinent.

Quant als centres de primària i secundària, Mora ha incidit en l’anunciat per Cambray a la seva carta als docents: tindran tres anys per implementar els nous currículums, però podran gestionar aquests temps. De manera que si el curs que ve algun centre decideix no aplicar el currículum, no passarà res, ho podrà fer, com també va aclarir el conseller. Però per al curs 2024-25 tots els centres educatius de Catalunya ja hauran d’estar aplicant els nous currículums. En aquest sentit, Mora i Cuevas s’han mostrat optimistes perquè des del 2017 uns 1.600 centres públics –més de la meitat dels que hi ha a Catalunya– s’han format en programes d’innovació pedagògica, per la qual cosa els serà fàcil desenvolupar els currículums. A l’altra meitat, Educació els acompanyarà en el procés.