¿Es posarà forta la DGT amb les persones de més de 65 anys? Això és l’últim que diu

Alerta per la facilitat amb què es pot robar un cotxe connectat a internet

¿Es posarà forta la DGT amb les persones de més de 65 anys? Això és l’últim que diu
4
Es llegeix en minuts

«El 30% dels morts en accidents de trànsit a la Unió Europea són persones de més de 65 anys. Una dada que es repeteix a tots els països i que assoleix el 50% quan parlem de morts vianants o ciclistes. A Espanya, el 2019, el 28% dels morts en accidents de trànsit eren de més de 65 anys.

Aquestes xifres s’agreujaran, si no hi fem res, per l’envelliment de la població», ha advertit la subdirectora d’Educació i Formació Viària de la Direcció General de Trànsit (DGT), María José Aparicio.

En relació amb la pèrdua d’aptituds psicofísiques i amb la revisió de la vigència dels permisos, la subdirectora de Trànsit ha aclarit que la DGT vol revisar no només els períodes de vigència dels permisos de la gent gran, sinó tots els períodes de vigència. «Sabem que en el cas de les persones d’una determinada edat els haurem de reduir», ha assegurat María José Aparicio, que ha defensat que cal «protegir les persones grans, però sempre fomentant la seva mobilitat, seguretat i llibertat».

Vigència del carnet

És per això que Aparicio ha confirmat que l’organisme que dirigeix Pere Navarro reduirà els períodes de vigència del carnet de conduir de les persones grans. Aparicio ho va indicar ja durant la seva participació en una jornada de debat sobre els obstacles que limiten la mobilitat de les persones grans i les necessitats d’aquestes que es va celebrar al desembre en el marc de la Viari Week (Setmana de la Seguretat Viària) i que va organitzar la Fundació de la Confederació Nacional d’Autoescoles (CNAE) a la seu de CEAPAT Imserso.

Per la seva part, el director de projectes de Fesvial, José Ignacio Lijarcio, s’ha referit a l’‘Estudi Savima’, sobre la salut viària dels conductors grans. «Hi ha d’haver una promoció de la mobilitat de la gent gran, ja que no estem parlant d’una qüestió d’edat, sinó de salut», ha declarat. «Ha canviat la imatge de les persones grans.

L’esperança de vida ha augmentat i la gent de més de 65 anys es mouen de manera diferent. A més, no són nadius tecnològics, però ens hem de dirigir a ells, i per això és important l’aprenentatge social i generacional. Els hem d’acompanyar en aquesta transició, perquè han de continuar aprenent», ha assenyalat.

Envelliment de la població

Lijarcio ha explicat que, segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), es calcula que la població mundial de 60 anys arribarà als 2.000 milions el 2050 i que la Unió Europea estima que l’any 2040 el 27% de la població europea tindrà més de 65 anys.

Des de CNAE, el seu president, Enrique Lorca, ha comentat que, «després de la pandèmia, persones de certa edat que tenien el permís i que feia temps que no conduïen han volgut tornar a l’autoescola abans de posar-se al volant i reciclar-se». «Ens agrada poder millorar la seva mobilitat. Complim anys i podem perdre habilitats, destreses, coneixements, i per això des de CNAE som partidaris que, cada cert temps i coincidint amb la renovació del permís de conduir, hi podria haver algun tipus d’actualització, que servís per ajudar les persones que han perdut coneixements», ha manifestat.

Pèrdua de facultats

En la seva intervenció, el secretari general de l’Associació Espanyola de Centres Mèdics Psicotècnics (ASECEMP), Bonifacio Martín, ha dit que «l’edat és un factor que influeix notablement en la pèrdua de facultats: com més edat, més denegacions i condicions restrictives». També ha assenyalat que «la vista és l’òrgan de més rellevància a l’aportació d’informació en la conducció i és també el que més quantitat de denegacions i condicions restrictives aporta».

Martín ha comentat que «és freqüent la polèmica de si hi ha d’haver o no una edat límit per conduir». «El que hi ha d’haver són unes condicions psicofísiques adequades; si es reuneixen, es pot conduir, i si no, no, independentment de l’edat que es tingui. De cara a la seguretat viària, l’important és que es compleixin i que el centre de reconeixement faci bé la seva feina i comprovi que el conductor té aquestes condicions requerides», ha defensat.

Ha assenyalat que en tots els fòrums en què han participat han reclamat la tornada als períodes de validesa del 2009. «Sense èxit fins al moment, tot i que el director general de Trànsit va parlar del tema fa uns dies. Serà un procés lent, però, si no es comença, no s’assolirà», ha conclòs.

Renovació

Notícies relacionades

En l’actualitat, el carnet de conduir (classe B) es renova cada 10 anys fins que es compleixen els 65 anys, moment en què comença a caducar cada 5 anys. Abans del 2009, la validesa era de 10 anys fins als 45 anys. Després, la renovació era cada cinc anys fins als 70, i a partir d’allà, cada dos anys.

El director general de Trànsit, Pere Navarro, en la seva recent compareixença davant la Comissió sobre Seguretat Viària del Congrés, va avançar que es revisaran els terminis i les proves psicofísiques en la renovació del carnet de conduir de les persones d’edat avançada. Segons dades de la Direcció General de Trànsit (DGT), més de quatre milions de persones de més de 65 anys mantenen el seu permís de conduir, xifra que suposa més del 15% del cens de conductors.