Erradicar la pressió estètica

Estimar el teu cos és estimar-te a tu mateixa

La Conselleria d’Igualtat i Feminismes posa en marxa un pla per combatre la pressió estètica que pateixen sobretot les dones i que els provoca inseguretats pel seu cos

Estimar el teu cos és estimar-te a tu mateixa
4
Es llegeix en minuts

«¿Estàs més prima, oi?». «¿T’has fet alguna cosa als cabells? Sembles més jove». «Avui estàs molt guapa». Si ets dona, segurament hauràs sentit aquests comentaris, perquè és una constant en el nostre dia a dia. Premien que ens aprimem, que ens esforcem per aparentar menys edat, per encaixar al motllo del cos que s’espera de les dones, prim i jove. La pressió per mantenir-se jove afecta el doble de dones que d’homes. Si bé el 50% de les dones utilitzen quotidianament productes i tractaments estètics, només un 7% dels homes ho fan, segons un estudi de la federació Setem.

Totes aquestes exigències sobre els nostres cossos comporten que sentim vergonya del nostre propi cos, que mai estiguem contentes i que, en conseqüència, ens esforcem a canviar-lo o amagar-lo. Si la bellesa és estar prima i ser (o semblar) jove, quan no hi donem resposta no ens sentim satisfetes per ser tal com som, perquè no complim els ideals que ens han marcat. O que sí que complim, però sempre amb la por de deixar de fer-ho, i amb aquest temor ens fa activar mesures de prevenció com cremes contra les arrugues, règims alimentaris o tints per als cabells. Per por de ser un cos fora de la norma. «La pressió estètica és una forma de violència que ens vol disciplinar totes les dones, indicant què i quant hem de menjar, com hem de vestir o com podem evitar que el nostre rostre o el nostre cos expressin l’edat que tenim», denuncia la consellera d’Igualtat i Feminismes, Tània Verge Mestre.

Els cànons estètics produeixen i perpetuen estereotips i discriminacions de gènere, però també racials i capacitistes. El cos ideal, al qual ens fan aspirar els cànons estètics, ha de ser capaç de fer-ho tot i ha de respondre als ideals de la blancor. Desirée Bela-Lobeddee, escriptora i activista afrofeminista i afroracista, ho denuncia al seu llibre ‘Ser mujer negra en España’: «Dins del cànon de bellesa eurocèntrica (cabells llisos i llargs, pell clara, figura prima) les dones no negres no hi encaixem. Més ben dit, és que ni tan sols moltes dones blanques encaixen dins del cànon, per què ens hem d’enganyar. Tot i així, amb l’exotització, algunes tenen la sort de ser considerades guapes. Podem ser guapes, però poc, ¿d’acord? No gaire. I d’aquí la frase en qüestió: per ser negra ets molt guapa». 

Lluita contra la pressió estètica

Lluita contra la pressió estèticaEl ‘Pla d’acció per combatre la pressió estètica’, impulsat per la Conselleria d’Igualtat i Feminismes, conté mesures i actuacions per avançar en l’erradicació de la violència contra els cossos de les dones. També pretén incrementar la consciència social sobre com impacta la pressió estètica en el benestar físic i emocional de les persones al llarg de tota la vida, especialment la de les dones.

Entre les mesures, la Conselleria ha iniciat la investigació d’una cadena multinacional de roba que només ofereix les talles més petites, XS i S. «Si una dona compra roba a una botiga estàndard i cap peça de roba és de la seva talla, ¿quin missatge li estem enviant? ¿Què se li està dient sobre el seu cos?», denúncia Verge. «Hem de trencar amb aquests mecanismes socials que fan que odiem els nostres cossos», conclou. La denúncia s’emmarca en l’eix de discriminació per aparença física inclòs en la llei 19/2020, que en reconeix 11 tipus més. Qualsevol persona que pateixi una discriminació, la pot denunciar omplint aquest formulari.

A Barcelona, 6 de cada 10 dones adolescents senten insatisfacció amb el seu cos i l’aspecte físic és el principal motiu de discriminació, segons un estudi recent de l’Agència de Salut Pública de Barcelona. En aquest sentit, el Pla presentat per Igualtat i Feminismes conté altres accions per combatre la pressió estètica que afecta les joves, com la incorporació de continguts educatius sobre la pressió estètica i els seus efectes a les escoles i instituts, o el disseny d’una campanya de sensibilització a les xarxes socials dirigida especialment a la gent jove, sobre l’ús dels filtres i retocs fotogràfics a les xarxes socials i en la publicitat.

Notícies relacionades

A més, a petició del Departament d’Igualtat i Feminismes, l’Agència Catalana de Consum examinarà com s’està aplicant a la pràctica la regulació europea de les talles a les botigues de roba: una talla M o L ha de tenir sempre la mateixa mesura, sigui quina sigui la marca o la botiga.

«S’ha acabat que només un tipus de cos sigui vàlid. La societat és diversa, les dones som diverses, els nostres cossos són diversos. Hem d’avançar cap a un consens social que acompanyi aquesta diversitat», reivindica Verge, i recorda: «El control sobre els nostres cossos és una arma del patriarcat, i ja n’estem fartes. Avui i aquí diem prou, i amb el pla d’acció per combatre la pressió estètica reivindiquem que tots els cossos són possibles i legítims».