Salut mental

El telèfon contra el suïcidi anunciat pel Govern espanyol, sense data ni terminis

Abans que la línia 024 comenci a operar s’ha d’anunciar en el BOE la designació de l’operador del servei telefònic (empresa adjudicatària), la seva data d’inici, la ubicació... A partir d’aquell moment, encara poden passar tres mesos perquè comenci a operar

El telèfon contra el suïcidi anunciat pel Govern espanyol, sense data ni terminis
5
Es llegeix en minuts

El 024, el telèfon gratuït assignat pel Govern central per ajudar persones que estiguin en risc de suïcidi, continua sense ser operatiu més de dos mesos després que s’anunciés la seva posada en marxa. De moment, ni tan sols hi ha terminis perquè comenci a operar. Abans, s’ha d’anunciar al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) la designació de l’operador del servei telefònic (és a dir, l’empresa a la qual s’adjudicarà), la data d’inici del servei i la ubicació geogràfica del centre o centres d’atenció de trucades. A partir d’aquell moment, encara poden passar tres mesos perquè comenci a operar.

«És un error fer un anunci d’aquestes característiques sense posar-lo en marxa. Qualsevol que truqui a aquesta línia es troba amb una al·locució d’un servei que no existeix. I en una persona amb idees suïcides, produeix la sensació d’abandonament institucional», assenyala a El Periódico d’Espanya Luis Fernando López Martínez, membre del grup d’estudi i investigació de la conducta suïcida de l’Escola de Psicòlegs de Madrid.

La posada en marxa de la línia és una de les mesures que es contemplen en el Pla d’Acció 2021-2024 de Salut Mental i covid

Al desembre, el Ministeri d’Assumptes Econòmics i Transformació Digital assignava la línia 024 –un telèfon anònim i gratuït– per proporcionar suport professional per prevenir o impedir conductes que derivin en riscos per a la vida o la integritat física. El mateix president del Govern, Pedro Sánchez, havia anunciat a l’octubre la posada en marxa d’aquesta línia com una de les mesures que es contemplen en el Pla d’Acció 2021-2024 de Salut Mental i covid del Ministeri de Sanitat.

El 2020, 3.941 persones es van treure la vida, cosa que suposa un increment del 7,4% respecte al 2019

El 2020 –l’any amb més suïcidis en la història d’Espanya– 3.941 persones es van treure la vida, cosa que suposa un increment del 7,4% respecte al 2019, és a dir, 270 persones més que l’any anterior, segons les últimes dades de l’estadística de defuncions segons la causa de mort publicades per l’Institut Nacional d’Estadística (INE).

Posada en funcionament

Segons recull el punt sisè del BOE publicat el 20 de desembre del 2021, relatiu a la ‘Posada en funcionament del servei’, s’indica que l’entitat prestatària del servei d’atenció telefònica ‘Línia d’Ajuda a les persones amb risc de conducta suïcida’ –en aquest cas el Ministeri de Sanitat– designarà l’operador del servei que s’encarregarà d’acabar les trucades dirigides al número 024. Sanitat donarà a conèixer, mitjançant anunci publicat en el BOE, el nom d’aquest operador, la data d’inici del servei i la ubicació geogràfica del centre o centres d’atenció de trucades. Transcorreguts tres mesos des de la publicació BOE de la data d’inici del servei, o a partir de la mateixa publicació si és posterior a la d’acabament d’aquest termini, s’indica en el text, les trucades es cursaran per tots els operadors que prestin el servei telefònic.

Aquest diari ha consultat a algunes societats científiques relacionades amb la salut mental si tenen idea de quan serà operatiu el servei. Des de la Societat Espanyola de Psiquiatria Biològica (SEPB), per exemple, asseguren que les notícies que tenen és que estan buscant els operadors però que no hi ha terminis. Tampoc el departament que dirigeix Carolina Darias ha aclarit quan es posarà en marxa el servei.

Adjudicació mitjançant concurs públic

A més, precisa, Javier Jiménez, psicòleg clínic i fundador de l’Associació d’Investigació, Prevenció i Intervenció de la Conducta Suïcida (xarxa AIPIS), l’adjudicació de la gestió es preveu que serà mitjançant un concurs públic. Cita l’exemple del Telèfon contra l’Assetjament Escolar del Ministeri d’Educació la gestió del qual va ser adjudicada a la Fundació ANAR. «Una altra cosa és el plec de condicions que treguin. Que s’aposti per la qualitat, no per la quantitat, en el sentit d’adjudicar l’oferta més barata, a l’empresa (privada, apunta) que tingui els professionals amb els sous més baixos», indica.

Els professionals que atenguin la línia han de ser psicòlegs amb formació específica per a una intervenció en crisi o emergències o en dol

Importantíssim, ressenya el seu company Luis Fernando López, el perfil d’aquests professionals que, remarca, han de ser psicòlegs amb formació específica per a una intervenció en crisi o emergències, en dol i en la detecció d’ideacions en conducta suïcida amb especial èmfasi, afegeix, en recursos telemàtics, perquè no serà una atenció presencial. «És important l’estructura, com es distribuirà per comunitats i que tingui un bon matalàs, perquè estem parlant que es comunicarà amb una persona en risc vital, en situació de desesperança que implica un risc per a la seva vida», puntualitza. Desconeixen tots aquests detalls de com s’organitzarà, adverteix.

Seguiment dels pacients

Perquè a més, assenyalen els psicòlegs, és importantíssim el seguiment –i el que el pacient el derivin als serveis corresponents– d’aquesta persona que truca. Amb la complicació que implica al tractar-se d’una línia a nivell nacional, ja que, després, cada comunitat autònoma té els seus propis recursos. Javier Jiménez insisteix: «No és una trucada i punt. Que diguis que et vols suïcidar i pengis. ¿On et deriven?. ¿I com ho fan si parlem de llistes d’espera per veure el psicòleg de fins a sis mesos [amb la pandèmia]?. ¿Coneix aquest operador el recurs de què disposa qui truca en cada comunitat?. ¿Estarà pendent d’aquest cas dies després?», es pregunta.

Són algunes de les pors que expressa Jiménez, que, a més, es qüestiona si a través d’aquest telèfon també s’orientarà les famílies o als professionals d’emergències –cita el cas dels bombers– que sovint avorten intents suïcides i necessiten suport psicològic. La previsió del Ministeri de Sanitat és prestar aquest servei com a element coordinador del conjunt del Sistema Nacional de Salut i col·laborar amb unitats especialitzades a les comunitats autònomes, així com amb recursos d’emergències que poguessin ser necessaris mobilitzar.

Un problema d’enorme magnitud

Notícies relacionades

«Quan el Govern va anunciar la línia telefònica antisuïcidis vam dir que ens semblava bona idea, però el problema té tal magnitud que amb això no n’hi ha prou. Per això li vam exigir que incrementés el pressupost de l’Estratègia Nacional de Salut Mental per tenir el nostre vot en els pressupostos», indiquen per la seva banda des de Més País, una de les formacions polítiques que més ha lluitat per posar sobre la taula política l’augment de recursos en salut mental. «En vista de les xifres que surten cada setmana, és obvi que necessitem més psicòlegs a la pública, i això només s’aconsegueix invertint en més places PIR [Psicòleg Intern Resident]», indiquen des del partit que lidera Íñigo Errejón.

Entitats que, com a Salut Mental Espanya, feia molt temps que reclamaven la posada en marxa d’aquest telèfon, es mostren ara més cautes quan se’ls pregunta si tenen alguna informació de quan serà operatiu. La Confederació [que integra 18 federacions autonòmiques i associacions uniprovincials] es limita a assenyalar que «aquesta iniciativa és molt positiva».