ETS fa que el Palau Sant Jordi canti en eusquera
E TS (En Tol Sarmiento) és un grup alabès que canta en eusquera i que va celebrar el 2025 el 20è aniversari amb tres concerts al Bilbao Exhibition Centre que van reunir 45.000 persones. Fora de l’àmbit dels parlants de basc, es mou entre minories: fa dos anys, a Barcelona, va actuar a La Nau davant uns centenars d’assistents. Però el seu aniversari li va donar impuls per abordar dos grans escenaris estatals, el Sant Jordi (aquest dissabte) i el Movistar Arena (el 25 d’abril), animant fans bascos i navarresos a desplaçar-se (com Joan Dausà) i conscienciant els dos concerts com a extravertides celebracions culturals, amb ecos tradicionals, desplegament de producció i àmplia desfilada de convidats.
Així va ser al Sant Jordi (format de dos terços de l’aforament) davant un públic bascòfil o directament basc, amb accent familiar i mocador vermell al coll, que va seguir amb passió les 37 cançons del generós repertori. Parlem de pop i d’una discontínua pulsió festiva, amb tres metalls realçant cançons com Konkista (que dona títol al seu últim àlbum) i vestigis de la seva inicial etapa skatalítica.
ETS té a Búhos al seu enllaç català i allà hi va haver Guillem Solé, compartint el seu Volcans, que els alabesos van convertir en Sumendiak.
Notícies relacionadesL’afirmació cultural flotava en l’aire, i el cantant-guitarrista Iñigo Etxezarreta va apuntar a la sintonia amb Catalunya ("pobles amb lluites i somnis molt bons", va dir en el seu bastant fluid català), si bé ETS disposa d’un bon nombre de hits que es regeixen per les regles del hit, sense necessitat de més significats, i així van ser secundats i corejats. Amb un no parar de còmplices sorpresa: el duo Alaitz eta Maider, Ander Valverde (de Green Valley), Sorotan Bele, Alfred García, Leire Martínez i ni més ni menys que Josu Zabala, que, acompanyat per un quartet de corda, es va sumar a l’himne Aitormena, del seu llegendari grup Hertzainak.
ETS es va treballar un eclecticisme d’impacte, amb dansa tradicional, electrònica clubber (Josune Arakistain i Dj Bull) i xaranga a peu de pista. Va culminar la seva gesta fent sonar i ressonar a Barcelona tonades que, com les de Zurekin batera i Aukera berriak, són populars al món bascparlant i poc menys que clandestines només uns quilòmetres més enllà. Des d’aquest dissabte ho són una mica menys.
