Noves mesures

L’hostaleria s’esvera amb l’ampliació del passaport Covid

El sector aplaudeix comptar des d’aquest divendres amb una arma preventiva en lloc de tornar a les restriccions, però s’enfrontarà a situacions que poden afectar l’afluència de clients als negocis

«¿S’imaginen els avis imprimint el certificat per fer un cafè amb llet?», es pregunta la propietària d’un bar

4
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

«¿S’imaginen els nostres clients de 80 anys imprimint aquesta nit el passaport Covid per poder fer demà un cafè amb llet al bar?». La reflexió la fa la propietària d’un petit negoci d’un municipi del Maresme on gairebé tothom es coneix, però la majoria de persones grans ni tenen un mòbil amb càmera, ni sabrien descarregar el famós certificat, malgrat estar vacunats des del primer minut. Ni saben si amb aquest panorama podran entrar en una cafeteria a partir de demà. El sector ha rebut entre la resignació i l’esperança aquesta obligatorietat d’exigir el passaport Covid als clients. «Qualsevol cosa abans que tornar a les restriccions horàries, mentre encara portem a sobre la motxilla dels crèdits ICO que haurem de tornar ben aviat», reflexiona Francesc Pintado, president de la Federació d’Empresaris d’Hostaleria de la Província de Tarragona. Aquesta patronal defensava la mesura, però també és conscient dels reptes i complicacions que plantejarà a un sector que per fi remuntava el vol després d’uns mesos negres.

La veu de l’experiència l’aporta aquest dijous la Fecasarm, com a patronal de l’oci nocturn que també aglutina restauradors. Els que tenen doble llicència hauran d’avançar unes hores l’exigència del passaport, amb què han conviscut a l’hora de les copes i el ball des de l’octubre. Joaquim Boadas, el seu secretari general, lamenta que el Govern no acceptés la seva proposta d’‘app’, Liberty Pass, que funciona a diferents països (no només de la UE) i podia incorporar proves anti-Covid com a certificat de prova diagnòstica (imprescindible) de centres col·laboradors. El col·lectiu ha conviscut aquestes setmanes amb nombroses incidències, començant pels moments de col·lapse que registra la web de La Meva Salut. Vet aquí algunes de les situacions que es presentaran des d’aquest divendres:

Complexitat per als clients i hotelers

La població de més edat i amb més barreres tecnològiques dependrà que algú els faciliti la gestió del certificat i els hi imprimeixi. Altrament, es quedaran sense poder accedir a les cafeteries i restaurants, com a ritual quotidià i de socialització. De la mateixa manera, els negocis de menys envergadura i poc personal poden tenir dificultats per assumir aquesta nova funció, que suposa també comprovar amb el DNI la titularitat del passaport Covid. Pintado veu molt «inquietant» haver de destinar nous «recursos humans» en cas de negocis que ja estan molt asfixiats. En alguns casos el control es farà en l’accés, i en altres els mateixos cambrers faran el cribratge a l’atendre les taules interiors o la barra.

Dependència de la tecnologia i demanda d’una ‘app’ específica

La Fecasarm es queixa de col·lapses que ha viscut la web de Salut per a la verificació d’aquestes setmanes i reclama una aplicació més funcional, que no es pengi o pugui integrar els certificats de clients que no són de la Unió Europea. El Gremi de Restauració de Barcelona afirma que la comprovació hauria de ser ràpida i àgil. N’hi ha prou que l’hoteler utilitzi un mòbil o tauleta connectat via internet amb el portal, que ha de ser fluït i permetre el tràmit en uns segons. Per això, ha demanat col·laboració ciutadana perquè el client tingui descarregat o imprès el QR i el procés no compliqui l’accés o generi cues.

Exigir vacunes al client amb personal sense immunitzar

Notícies relacionades

Tots els entrevistats coincideixen a lamentar que l’exigència de vacunació afecti els consumidors, però no el personal dels negocis. És a dir, que un encarregat no vacunat pot estar vetant l’accés d’algú en la seva mateixa condició. I pot estar generant un risc al client. A més d’aquesta contradicció, es tem que en casos d’aplicació estricta hi pugui haver disputes si un treballador nega l’accés a algú que ha oblidat el DNI o forma part d’un grup familiar, entre una infinitat d’exemples. ¿Fins on ha d’exercir de ‘policia’ el personal?, es pregunten. Es dona per fet que en alguns negocis s’optarà per la màniga ampla.

Desajustos entre mesures de vacunació i proves

Els empresaris de l’hostaleria es queixen que la decisió, un cop més, hagi sigut sobtada i sense gairebé marge de preparació. El gremi barceloní demana que el certificat sigui també per altres sectors i espais, destaca el seu director, Roger Pallarols. I la Fecasarm reclama que els tests de farmàcia serveixin per no haver de continuar descartant nombrosos i necessaris viatgers de fora de la UE, que ara han de convalidar la seva vacunació als CAP, sobrecarregant encara més el sistema. El sector també reclama més punts massius de vacunació si es vol incentivar la immunització amb aquesta mesura. Sense oblidar el risc que els usuaris optin només per les terrasses i girin l’esquena a l’interior, per evitar els tràmits.