La lluita contra la pandèmia
La variant beta de la Covid pot escapar a la immunitat de les vacunes, segons un expert
Andrew Pollard apunta que els científics no descarten que la mutació «pugui propagar-se entre poblacions vacunades»
Augura un augment de casos de coronavirus, però «molt menor que en altres onades»

La variant beta de la Covid pot escapar a la immunitat que ofereix la vacuna, segons ha afirmat aquest dilluns el director del Grup de Vacunes d’Oxford, Andrew Pollard, que ha expressat la seva confiança que el preparat d’AstraZeneca proporcionarà una «molt alta protecció» davant hospitalitzacions i morts.
«La variant beta [identificada per primera vegada a Sud-àfrica] també es troba al Regne Unit i, igual com la variant delta, és capaç d’escapar a la immunitat de la vacuna fins a cert punt, ha assenyalat Pollard en declaracions a l’emissora britànica BBC Radio 4.
Precisament, a causa que aquesta variant «és realment bastant bona a l’hora d’eludir la immunitat de les vacunes», Pollard apunta que la comunitat científica anticipa que la mutació «pugui propagar-se entre poblacions vacunades». «Sabem que persones que han sigut immunitzades amb vacunes d’RNA missatger [genèticament modificat], com la Pfizer, així com amb la d’Oxford/AstraZeneca, poden infectar-se amb la variant beta», ha assenyalat.
Alta protecció
Quant a l’efectivitat que aporta el preparat d’Oxford-AstraZeneca contra aquesta variant concreta, Pollard ha al·ludit a un estudi portat a terme a Sud-àfrica per la farmacèutica Johnson & Johnson –un preparat «molt similar» al d’AstraZeneca–, que va mostrar que amb una sola dosi d’aquesta vacuna es va aconseguir un 100% de protecció contra ingressos hospitalaris i morts.
«Les vacunes d’RNA, com la de Pfizer i la vacuna d’Oxford/AstraZeneca, s’administren en dues dosis. La d’AstraZeneca és molt similar a la de Johnson & Johnson i esperem, des del punt de vista de la biologia, obtenir una protecció molt alta contra l’hospitalització i les morts, i confio absolutament que es donarà aquest cas, ja que així és com funcionen les vacunes», ha explicat.
Augment de casos
Pollard també ha augurat que, si bé s’espera que les taxes de mort per Covid-19 continuïn sent baixes gràcies a la immunització, s’incrementaran. «L’efectivitat de les vacunes contra la malaltia greu i les taxes d’hospitalització i mort continuaran sent baixes gràcies a les vacunes [...], però augmentaran, i això ho sabem», ha insistit.
Notícies relacionadesSegons els models científics utilitzats, es produirà un augment dels contagis, una pujada que «es traslladarà, desafortunadament, en un increment d’ingressos hospitalaris i morts», si bé «serà molt menor que en altres onades» de la pandèmia.
Les seves paraules coincideixen amb l’aixecament de les últimes restriccions legals per la pandèmia al Regne Unit, amb què hi deixarà d’haver límit en el nombre de persones que poden reunir-se en llocs tancats i l’ús de mascaretes ja no serà obligatori. Els casos diaris de Covid ronden els 50.000 en el conjunt del país, pics que no es veien des del gener passat.
- L’incendi de Paüls marca el pitjor inici d’estiu des del 2010
- Successos Mor un jove en caure des de la segona planta del centre comercial Maremagnum de Barcelona
- Animals marítims ¿Què és el peix escorpí present a les platges d’Espanya i què s’ha de fer si et pica?
- A Bèrgam Un home mor succionat pel motor d’un avió que s’havia d’enlairar cap a Astúries des d’un aeroport de Milà
- Cas Koldo El jutge investiga contractes «manipulats» de Pardo de Vera després que l’UCO trobés a casa seva documents sobre el ‘pelotazo’ de les mascaretes
- Tragèdia a l'aeroport El relat dels viatgers de l'avió que va succionar un home a Milà, ja aterrats a Astúries: "Va venir corrent, va passar per sota i vam sentir una vibració molt forta"
- Els Oscars de les sèries Les millors sèries d’aquest any: coses que els Emmy 2025 no haurien d’oblidar
- Afecta 3.200 hectàrees L’incendi de Paüls ja té estabilitzat el 90% del seu perímetre
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- COMPAREIXENÇA PEDRO SÁNCHEZ Les 15 mesures del pla estatal de lluita contra la corrupció anunciat per Pedro Sánchez