La positivitat baixa del 5%
Dies de treva a Catalunya: la Covid-19 torna a estar controlada
Per primera vegada a la història de la pandèmia, els majors de 79 anys tenen la incidència del virus més baixa de totes les franges d’edat

Fa uns tres dies que el coronavirus dona una treva a la població de Catalunya, després que la setmana passada la pandèmia frenés, al territori, la baixada que venia experimentant des de finals de gener. La Covid-19 manté la seva tendència a la baixa, tot i que és lenta. Milloren tots els indicadors epidèmics i continuen baixant la pressió hospitalària i la mortalitat. Una dada molt il·lustrativa: la positivitat (el percentatge de persones que donen positiu després d’una prova diagnòstica) s’ha situat aquest dimecres en un 4,99%, baixant així del 5% fixat per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) per considerar que l’epidèmia està sota control. La Conselleria de Salut ha notificat, en les últimes 24 hores, 1.559 nous contagis i 44 morts.
«La situació epidemiològica sembla que a poc a poc millora lentament. I això es nota a l’hospital. Des de principis de desembre no teníem aquestes xifres d’hospitalitzats amb Covid en planta convencional: 27», assenyala el coordinador de la ‘planta Covid’ de l’Hospital de Sant Pau de Barcelona, Pere Domingo. A l’uci d’aquest centre, hi ha uns altres 17 de pacients amb el virus, cosa que representa «més de la meitat» dels ingressats en aquestes unitats. Domingo adverteix que la pressió assistencial continua sent «encara molt alta». «El virus ens està donant una treva, sí, però estem en una calma tensa». A tots els hospitals catalans hi ha aquest dimecres 1.664 pacients amb Covid-19 (33 menys que dimarts), dels quals 520 estan greus a l’uci (cinc menys que el dia anterior).
Segons l’investigador del Grup de Biologia Computacional i Sistemes Complexos (Biocomsc) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), Daniel López Codina, la situació al territori està «estabilitzada» i «fins i tot millorant una mica». «Creiem que ens podrem mantenir així fins a mitjans de març. Però tenim l’interrogant de cap a on anirem després», precisa. La majoria de països europeus, entre ells França i Itàlia, tan pròxims a Espanya, «estan empitjorant». «L’important ara [a Catalunya] és allargar el màxim possible aquesta tendència d’ara perquè es buidin les ucis», diu aquest investigador.
Tendència que es reflecteix, per exemple, en la velocitat de propagació (Rt), la qual s’ha situat aquest dimecres en 0,92 (dues centèsimes menys que dimarts), o en el risc de rebrot, que està en 224 punts, sis menys que la vigília. A més, la incidència acumulada de casos per cada 100.000 habitants en els últims 14 dies (IA14) ha baixat a 250,5, mig punt menys.
El Biocomsc destaca a Twitter, a més, una fita en aquesta pandèmia: aquest dimecres, per primera vegada a la història de l’epidèmia de Covid-19, a Catalunya els majors de 79 anys tenen una incidència del virus a una setmana més que tots els trams d’edat. De 81,9 casos per 100.000 habitants davant els 140 de la franja d’entre 15 i 29 anys. «Això són moltes vides salvades», destaca el Biocomsc. La vacunació està fent que els avis «no estiguin liderant ara aquest fenomen», diu López Codina.
Per comarques
Per comarques, la que continua tenint un risc de rebrot més alt és la Vall d’Aran, amb un EPG de 1.587 –124 punts menys que ahir–, seguida de la Garrotxa (628), el Moianès (593), la Conca de Barberà (547), el Pla d’Urgell (547), Osona (528) i el Ripollès (527).
Creix el nombre de comarques que estan per sota del llindar de 100 EPG, que és el que indica el risc alt, i ja en són nou: la Ribera d’Ebre (24), amb un EPG per sota de 30, que és el llindar de risc baix, el Priorat (31), el Pallars Sobirà (41), el Montsià (48), el Pallars Jussà (49), l’Urgell (80), el Baix Ebre (81), el Tarragonès (94) i el Berguedà (99), totes amb risc moderat –menys de 100–.
El Barcelonès, la comarca més densament poblada, té un risc de rebrot de 239, dos punts menys que ahir, i la velocitat de contagi del virus és de 0,94, igual que el dia anterior.
Quant als municipis, els que tenen avui un risc de rebrot més elevat són Canet de Mar (1.121), Mollerussa (927), Manlleu (828), Olot (738) i Vic (501).
Notícies relacionadesI són nou els municipis de més de 20.000 habitants a Catalunya que estan per sota d’un EPG de 100: Sant Pere de Ribes (58), Valls (58), Sitges (68), Amposta (72), Salou (75), Sant Vicenç dels Horts (75), Cambrils (76), Martorell (81) i Tarragona (93), tots amb risc moderat.
La ciutat de Barcelona té avui un risc de rebrot del 230, tres punts menys que ahir, i la velocitat de propagació és del 0,95, una centèsima menys.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Enquesta eleccions generals Espanya: Sumar i Junts perdrien la meitat dels seus escons després de dos anys de suport a Sánchez
- El 62% d’espanyols reclamen eleccions, entre ells un 40% de votants del PSOE
- Successos Mor un turista francès durant el seu comiat de solter a Sils
- La intrahistòria d’un canvi d’actitud Lamine sedueix Nico Williams
- FUTBOL La intrahistòria d’amor del Barça per Nico Williams: de la seva lleialtat amb l’Athletic al seu enamorament sobtat amb Lamine
- Bon Preu construirà un centre logístic a Parets del Vallès
- El repte d’atraure talent jove marca l’obertura del SIL
- BCN acull el primer Fòrum per a la Pau i la Seguretat a Europa
- Javier Escribano: "Estem explorant inversions industrials a Catalunya"
- L’FMI obriràla seva primera seu d’Espanya a València