Causa arxivada 3 vegades

El conductor de l'autocar de Freginals, a un pas d'anar a judici

La jutge considera que l'únic investigat en la causa hauria pogut incórrer en 13 presumptes delictes d'homicidi per imprudència greu

 

  / EFE / JAUME SELLART

2
Es llegeix en minuts
ACN

El cas de l’accident de Freginals, que va deixar tretze persones mortes i 36 ferides de diversa gravetat, es troba a un pas d’arribar al judici oral. La titular del Jutjat número 3 d’Amposta ha conclòs les diligències i ha ordenat l’obertura del procediment abreujat, previ a la possible presentació de càrrecs contra el conductor del vehicle per part de les acusacions particulars i la Fiscalia.

En la interlocutòria, a la qual ha tingut accés l’ACN, la jutge considera que l’únic investigat en la causa hauria pogut incórrer en 13 suposats delictes d’homicidi per imprudència greu així com delictes de lesions també per imprudència greu. Reitera que la somnolència o una distracció del xòfer haurien causat el sinistre.

La jutge es basa, principalment, en l’informe elaborat pels Mossos d’Esquadra sobre els motius que explicarien que l’autocar bolqués  en el punt quilomètric 333 de l’autopista AP-7, la matinada del 20 de març del 2016.

El vehicle traslladava de tornada a Barcelona un grup d’estudiants d’Erasmus que havien anat a visitar les falles de València. Recorda la interlocutòria que en el moment del sinistre circulava a 100 km/h i es va anar desplaçant progressivament cap al marge dret de la via. El conductor hauria intentat reincorporar-se girant a l’esquerra i, posteriorment, frenant de manera enèrgica per evitar creuar la mitjana de l’autopista.

Això no va evitar que sortís i acabés bolcant en sentit contrari. Un turisme que circulava en sentit sud va acabar col·lidint contra l’autocar i també va bolcar. L’accident s’hauria produït per somnolència o una distracció del conductor investigat, apunta la jutge.

Descarta que trucades efectuades o rebudes pel conductor, així com les condicions climatològiques, contribuïssin a l’accident. Per contra, a més de la possible execució incorrecta o d’una maniobra inadequada, remarca la son o el cansament del xòfer, segons les declaracions dels testimonis sobre la conducció dels deu minuts previs a l’accident, com la principal causa.

La causa va ser arxivada en tres ocasions per part de diferents instructors que han passat l’enjudiciat número 3 d’Amposta. Els recursos de les acusacions particulars i la Fiscalia han permès que el procediment tiri endavant, especialment, després que a finals d’octubre l’Audiència de Tarragona decidís reobrir el cas i ordenar a la jutge que iniciés el procediment abreujat.

«Negligència com a conductor professional»

Notícies relacionades

L’advocat d’un dels ocupants de turisme contra el qual va topar l’autocar, Joaquim Fibla, ha celebrat que l’últim canvi d’instructor, amb l’arribada d’una nova jutge a Amposta, hagi «impulsat definitivament» la interlocutòria del procediment abreujat previ al judici oral. «Ho estàvem esperant des de feia molt de temps, han passat quatre anys i en dos anys s’hauria pogut solucionar», ha lamentat el lletrat. 

Fibla ha valorat que la jutge qualifiqui «d’imprudència molt greu» que el xòfer continués el viatge amb símptomes de cansament. «Era coneixedor que s’estava adormint i és on rau la negligència com a conductor professional. Hauria d’haver pres mesures, tenia l’obligació de parar i descansar o demanar que el rellevés un company i acabés de fer el viatge», ha assenyalat l’advocat. També ha apuntat a la responsabilitat subsidiària de l’empresa dels autocars per no haver pres mesures com ara incorporar «un conductor de reserva per a un viatge llarg».