El futur d'una infraestructura

La falta de consens polític enquista l'ampliació de l'aeroport del Prat

Ajuntaments de la zona del Delta com el Prat, Gavà o Castelldefels s'oposen als plans d'Aena, que insisteix a allargar la tercera pista 500 metres més

La possible destrucció de La Ricarda també irrita veïns i ecologistes, que adverteixen que seria un «desastre» perdre aquest espai protegit

zentauroepp52440949 eco200223150118

zentauroepp52440949 eco200223150118 / JORDI COTRINA

3
Es llegeix en minuts
Aitana Glasser

L’any passat l’aeroport de Barcelona-el Prat va registrar xifra rècord de viatgers, 52,6 milions, uns números que situen l’aeròdrom al límit de la seva capacitat, segons Aena, xifrada en 55 milions. Passen els anys i la saturació és cada vegada més a prop, però els possibles projectes d’ampliació per evitar que arribi continuen enquistats a causa de la falta de consens entre administracions i Aena, a què s’afegeixen les crítiques de veïns i ecologistes.

La intenció d’Aena és convertir l’aeroport barceloní en un ‘hub’ internacional de primer nivell i arribar als 70 milions de viatgers el 2026. Per això, al llarg de l’última dècada s’han plantejat diverses possibilitats, que han enfrontat administracions, empreses, plataformes ecologistes i veïns.

L’opció més avançada és la construcció de la terminal satèl·lit lligada a la T1, adjudicada el mes passat a l’empresa Prointec. Una solució que permetria augmentar la capacitat de l’aeròdrom, però que el president d’Aena, Maurici Lucena, supedita a una altra de les opcions: l’ampliació de la tercera pista 500 metres cap a a l’est.

Fer-ho suposaria que a la pista més pròxima al mar aterressin i s'enlairessin els avions de més capacitat –ara només s’utilitza per a l’enlairament–, amb el consegüent augment de passatgers que això comportaria, però afectaria espais naturals del Delta com la llacuna de La Ricarda (al Prat) protegida per la Unió Europea i inclosa a la Xarxa Natura 2000, així com el Parc Agrari del Baix Llobregat.

Convertir Girona en la quarta pista

Per això el projecte d’ampliació de la tercera pista compta amb l’oposició de diversos consistoris de la zona, com Castelldefels, Gavà, Sant Boi i el Prat. El del Prat de Llobregat, amb Lluís Mijoler (El Prat En Comú) al capdavant i amb els socialistes a l’equip de govern, va aprovar a principis de mes i amb el recolzament de tots els grups municipals una declaració institucional en contra de l’actuació i en defensa del patrimoni natural del Delta.

En la declaració es demanava al Govern que abandonés el projecte atenent criteris mediambientals i el «sentit comú», i advertien que la destrucció de la Ricarda suposaria «un desastre natural, agrícola i patrimonial sense pal·liatius», més fins i tot en un context d’emergència climàtica. Com a solució, l’escrit proposava una altra alternativa també discutida: convertir Girona en la quarta pista de l’aeroport del Prat. 

Repartir el pes entre Girona i Reus és, per a les associacions de veïns i ecologistes, una manera de «llançar pilotes fora», va assegurar Pere Bonet, portaveu de la Plataforma Zeroport. «La proposta és contrària al discurs mediambiental que es fa des de l’Ajuntament», afirma Bonet, que apunta que l’objectiu hauria de ser evitar qualsevol tipus d’ampliació i reduir vols.

Opinions contràries

La posició del consistori s’alinea amb la de la Generalitat, el conseller de Territori de la qual, Damià Calvet, ha insistit en la necessitat de «preservar» l’espai natural del Delta, i també amb la de l’Ajuntament de Barcelona. Si bé al principi Colau es mostrava partidària de reduir l’activitat aeroportuària, els comuns al febrer van recolzar una proposició de JxCat per defensar el seu creixement, tot i que demanaven que atengués a criteris mediambientals. 

Una de les posicions més discutides ha sigut la de l’alcalde de Viladecans, Carles Ruiz (PSC), que ha defensat l’ampliació de l’aeròdrom i ha ofert a Aena la possibilitat de compensar, amb terrenys d’aquesta població, les afectacions als espais naturals que provoqués l’ampliació de la tercera pista, declaracions de què s’han desmarcat els comuns, a l’equip de govern. 

Notícies relacionades

Fonts municipals puntualitzen que el consistori no s’ha desmarcat de la resta d’ajuntaments socialistes, sinó que ha afegit una hipotètica solució en cas que l’ampliació de la tercera pista fos «inevitable». Una proposta que, per a la Plataforma Zeroport, és una «aberració» en termes ecològics. «La Ricarda té un valor ecològic per si mateixa, és l’espai natural més verge del Delta, i seria un desastre destruir-la», va afirmar Pere Bonet. 

Segons el consistori pratenc, les converses estan parades des que es va iniciar l’estat d’alarma, per la qual cosa caldrà esperar que la situació es restableixi per veure quin futur espera a la Ricarda. Per a la plataforma, la situació d’emergència també obre un nou escenari en aquest àmbit, ja que «la crisi que afectarà el sector turístic serà més pronunciada, cosa que fa encara més absurd plantejar una ampliació de l’aeroport», diu Bonet.