Sinistralitat viària

Catalunya tindrà sis nous radars autònoms per a les carreteres amb més accidents de trànsit

Trànsit centralitzarà les infraccions captades per aquests cinemòmetres de manera instantània per començar amb la seva tramitació

Entren en funcionament els primers radars autònoms capaços de generar la multa al moment

Catalunya tindrà sis nous radars autònoms per a les carreteres amb més accidents de trànsit
2
Es llegeix en minuts
Germán González
Germán González

Periodista.

ver +

El Govern ha donat llum verda perquè les carreteres catalanes tinguin més radars per reduir la sinistralitat. En els dos pròxims anys, el Servei Català de Trànsit (SCT) comprarà sis nous radars remolc o radars autònoms per col·locar de manera dinàmica en diferents punts de la xarxa viària on es detecti una alta concentració d’accidents per excés de velocitat. Aquests sis nous cinemòmetres se sumen als quatre que té Trànsit per combatre la dispersió de la sinistralitat registrada a les carreteres catalanes.

El cost dels nous radars autònoms és de 2,1 milions d’euros i inclou l’equipament necessari perquè Trànsit pugui desenvolupar una gestió centralitzada de les infraccions captades. D’aquesta manera, la tramitació de la multa comença en el mateix moment en què el radar detecta el conductor amb excés de velocitat, ja que la informació s’envia a un servidor.

Autonomia elèctrica

Trànsit assenyala que els radars de remolc pertanyen a una nova generació que ofereix diversos avantatges, especialment quant a autonomia i mobilitat, així com en la detecció de vehicles i posterior gestió de les infraccions. Es tracta de dispositius fixos però transportablesque poden ubicar-se en qualsevol punt de la xarxa viària, no requereixen connexió elèctrica i poden estar instal·lats diversos dies.

Aquests cinemòmetres utilitzen tecnologia làser, cosa que els permet fer un seguiment dinàmic del vehicle durant diversos metres i determinar la seva velocitat, fins i tot detectant l’excés de velocitat en diversos carrils alhora. Així mateix, aquests radars operen amb connexió a internet, cosa que permet gestionar de manera immediata l’expedient de la infracció, sense necessitat de la presència d’un agent de trànsit.

El desembre passat es van col·locar els dos primers radars autònoms a Catalunya, a la C-31 i a l’AP-7, i en tres dies van controlar 65.120 vehicles, dels quals en van multar 9.980 per excés de velocitat. 

Sistema pioner

Com que els radars autònoms es poden col·locar a qualsevol via, Trànsit els pot transportar als llocs on sigui necessari frenar l’accidentalitat. En aquest sentit, recorden que els sinistres de trànsit passen tant en autopistes com en carreteres comarcals i locals, sense concentrar-se en uns trams concrets. 

Per determinar on es col·locaran aquests radars autònoms, Trànsit ja disposa d’un estudi que analitza els punts amb més concentració de sinistralitat, i que serveix de base per triar les ubicacions. Aquests dispositius mòbils es col·loquen sempre de manera segura al marge de la carretera i són visibles per als conductors. A més, compten amb una carcassa a prova de vandalisme.

Notícies relacionades

Els radars de remolc són un sistema pioner a Espanya que millora la seguretat viària en els trams on els tècnics del Servei Català de Trànsit detecten una alta sinistralitat. Amb aquests dispositius es pot controlar la velocitat dels vehicles en ubicacions on fins ara no era possible a causa de la falta d’infraestructura a la via o al risc per a les persones.

En els trams on el Servei Català de Trànsit ha instal·lat un radar la sinistralitat ha disminuït entre un 65% i un 80%, ja que la velocitat és un dels factors de risc més importants en els accidents i causa de lesions greus. El Pla de Seguretat Viària 2024-2026 que va implantar Trànsit pretén reduir en un 20% la mortalitat en zones interurbanes i promoure una mobilitat segura i sostenible.