29 març 2020

Anar al contingut

EFECTE INESPERAT

El confinament causa una caiguda rècord de la pol·lució

Els dies de quarantena són entre els menys contaminats dels últims 20 anys a BCN

Una millor qualitat de l'aire podria fins i tot alleujar els efectes nocius del Covid-19

Michele Catanzaro

El confinament per combatre el Covid-19 ha produït una caiguda històrica en la contaminació de l’aire a Barcelona, Madrid i Sevilla, segons dades d’estacions de mesurament d’aquestes ciutats elaborades per Greenpeace. Els nivells de NO2 van començar a caure en picat el 10 de març a Madrid i el 13 a Barcelona, coincidint amb l’adopció de les primeres mesures dràstiques a les dues ciutats.

Aquest gas, associat a malalties respiratòries i cardiovasculars, està produït majoritàriament pels cotxes i és el més ràpid de mesurar entre els que produeixen aquests vehicles. Així que proporciona una bona idea del total de contaminació que generen.

A partir del 14 de març, quan va entrar en vigor l’estat d’alarma, el NO2 va assolir mínims sense precedents. El rècord es va donar dilluns passat, 16 de març. A Barcelona, per exemple, hi va haver una densitat de NO2 de 10 micrograms per metre cúbic.

Això és una quarta part del nivell de contaminació que l’OMS considera perjudicial per a la salut (40 micrograms per metre cúbic) i que se supera sistemàticament a Barcelona i Madrid.

El dia 16, és a dir, dilluns passat, va ser també el segon dia amb menys contaminació dels últims 20 anys a Barcelona, segons dades del blog contaminacio.barcelona. «És una cosa extraordinària. Els dies menys contaminats solen ser festius o amb fort vent, com els dies del temporal ‘Gloria’», observa Miquel Ortega, doctor en Ciències Ambientals i autor del blog.

És cert que el 16 hi va haver vent, però la tendència general es deu a la reducció del trànsit. De fet, també dos dies d’aquesta setmana amb menys vent, el 15 i el 17, apareixen en la llista dels 20 dies menys contaminats de les últimes dues dècades.

Inèdita imatge de l’encreuament del carrer Alcalá i la Gran Vía de Madrid, pràcticament sense cotxes. / DAVID CASTRO

També a la Xina i a Itàlia

«Són nivells superbaixos: no hem vist mai res semblant en aquest moment de l’any», afirma Mark Nieuwenhuijsen, director de planificació urbana a l’Institut de Salut Global de Barcelona (IsGlobal).

També es van registrar importants reduccions a Wuhan i al nord d’Itàlia arran del confinament. En el cas de la Xina, l’investigador Marshall Burke, de la Universitat de Stanford, va estimar que per cada vida perduda pel Covid-19, se’n podrien haver salvat fins a 20 a causa de la reducció de la contaminació.

«Aquest no seria el cas de Barcelona, perquè a la Xina la contaminació causa més morts», puntualitza Nieuwenhuijsen. A Barcelona provoca uns 600 morts cada any, una xifra que el Covid-19 podria superar fàcilment.

Protecció del virus

No obstant, un aire més net podria alleujar els pitjors efectes del coronavirus. Un estudi de l’any 2003 va comprovar que el SARS – la pandèmia precedent causada per un coronavirus– va ser més letal als llocs més contaminats. Això es deu en part al fet que la pol·lució causa malalties que fan que les persones siguin més vulnerables.

La bona notícia és que «la inflamació dels pulmons causada per la pol·lució remet ràpidament quan no s’està exposat a la contaminació, així que això protegeix contra el virus», afirma Nieuwenhuijsen. No obstant, si es fuma a casa per culpa de la quarantena, aquest efecte positiu desapareixeria.

Greenpeace observa que limitar els automòbils és suficient per aclarir l’atmosfera molt ràpidament, encara que la calefacció i el transport públic segueixin en marxa, i reclama mantenir limitacions després del confinament. «No es tracta de tancar-se a casa per sempre, sinó de passar-se a caminar, a la bicicleta i al transport públic», conclou Nieuwenhuijsen.