informe PISA 2018

L'OCDE publica el primer examen internacional a la 'generació LOMCE'

El nou Informe PISA, que avalua alumnes escolaritzats amb la 'llei Wert', arriba envoltat de controvèrsia i crítiques

Els resultats de lectura no es faran públics a Espanya després de detectar-se anomalies en l'elaboració de la prova

zentauroepp41927621 badalona  6 de febrero de 2018   pruebas de competencias b s191202150848

zentauroepp41927621 badalona 6 de febrero de 2018 pruebas de competencias b s191202150848 / RICARD FADRIQUE

2
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

Aquest dimarts es coneixerà l’estudi PISA, el sistema internacional d’avaluació a alumnes de 15 anys que realitza l’OCDE (Organització per a la Cooperació i Desenvolupament Econòmic) a 72 països cada tres anys en tres matèries: lectura, matemàtiques i ciències. A Espanya, l’informe, que recull per primera vegada a estudiants que han sigut escolaritzats sota els criteris de la llei orgànica per a la millora de la qualitat educativa (LOMCE), neix amb controvèrsia. Els errors detectats en l’apartat de lectura (dins de la fluïdesa lectora) han portat l’organisme internacional a ajornar la publicació de les dades. Només coneixerem, doncs, els de matemàtiques i ciències.

La Comunitat de Madrid ha insistit que aquests tampoc s’haurien de donar. Per fer la mitjana en les dues matèries s’utilitzen, entre moltes altres variables, la ‘nota’ de comprensió lectora. Si unes dades estan contaminades ho estan totes, va afirmar divendres passat el conseller d’Educació de Madrid, Enrique Ossorio. L’OCDE, no obstant, li ha contestat que la contaminació, en cas d’haver-n’hi, és mínima i que les dades mereixen ser publicades. Ho investigaran igualment, però a posteriori.

Madrid, indignada

Madrid està indignada (tot fa preveure que els resultats siguin especialment dolents a la comunitat autònoma). Els tècnics de la conselleria –que només han accedit a les dades de Madrid– van detectar problemes «greus», com el fet que 70 alumnes no van fer la prova i la seva ‘nota’ va ser de zero. També van veure que un grup d’examinadors –personal contractat pel ministeri d’Educació– van acaparar la majoria dels errors detectats. «Les dades obtingudes són inexactes i no reflecteixen de cap manera ni el nivell dels nostres alumnes ni es corresponen amb el treball, esforç i compromís del nostre professorat», va explicar Ossorio.

 

El tema ha suscitat debat entre els especialistes. Lucas Gortázar, expert en Educació i Política social, es va dirigir via Twitter als que demanen una sortida de PISA. «Espero la mateixa responsabilitat a l’hora d’exigir unes proves de diagnòstic nacionals de qualitat (amb totes les especificacions que es vulgui). Altrament, començo a pensar que el que subjeu és pura fam per l’opacitat», ha sentenciat.

Altres problemes

No és la primera vegada que PISA –ara els nanos responen via ordinador– registra problemes seriosos. El 2006, als EUA no es va incloure la ‘nota’ de lectura per calcular la mitjana després d’observar-se errors en la impressió de la prova en paper. El 2015, a l’Argentina hi va haver una alteració per part del país dels centres seleccionats i els resultats van ser anul·lats i exclosos per l’OCDE.

Notícies relacionades

Sigui com sigui, l’informe PISA donarà pistes sobre com van acadèmicament els alumnes espanyols de Secundària. Les proves es van realitzar entre l’abril i el maig del 2018 (a Espanya hi van participar 36.000 estudiants), així que per primera vegada els alumnes ‘examinats’ pertanyen a la generació LOMCE, la controvertida llei d’educació aprovada pel llavors ministre José Ignacio Wert (PP).

L’últim informe PISA, que es va realitzar el 2015 i es va fer públic el 2016, constatava que l’escola espanyola, per fi, començava a sortir de la mediocritat. Per primera vegada, Espanya estava per sobre de la mitjana en comprensió lectora. En ciències estava dins la mitjana de l’OCDE i per sota, però molt poc, en matemàtiques.

Temes:

Informe PISA