Campanya de vigilància per prevenir accidents

Trànsit posa en ruta cotxes camuflats contra les distraccions

Les patrulles Espiell tornen a les carreteres i confirmen l'ús massiu dels mòbils al volant

Dos helicòpters, un avió, 650 càmeres i 1.800 mossos i tècnics vigilaran les carreteres durant la Setmana Santa

mossos / periodico

3
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández
Óscar Hernández

Periodista

ver +

Les distraccions al volant són la causa principal dels accidents. Entre les quals, l’ús del mòbil s’emporta la palma, però també la manipulació del navegador, l’enviament de whatsapps... I l’únic sistema que s’ha mostrat eficaç per agafar els infractors és l’ús de cotxes policials camuflats, anomenats Espiell, que aquest any s’han reincorporat a les carreteres principals.

Els conductors solen deixar anar el mòbil quan veuen una patrulla logotipada (amb distintius), però no si el que es posa al seu costat és un vehicle qualsevol en el qual viatgen policies. “De vegades van tan distrets que ni veuen que hi ha dos mossos d’uniforme al cotxe camuflat”, explica Marc Patxot, cap de l’Àrea Regional Metropolitana Sud de Trànsit dels Mossos d’Esquadra, amb seu a Sant Feliu de Llobregat.

Sorpresa

“Normalment, els conductors fan cara de sorpresa quan els sorprens conduint i parlant o manipulant el mòbil –afegeix–. El primer que et diuen és que els han trucat de l’escola dels nens, que es tracta d’una urgència... Però accepten la sanció i fins i tot acaben reconeixent que ho estaven fent malament i que posaven en perill la seva seguretat i la dels altres”.

Els vehicles Espiell van començar a utilitzar-se fa una desena d’anys, però la falta d’agents va provocar que es prescindís dels seus serveis. L’elevada sinistralitat de l’any passat ha tornat a posar-los a les carreteres des de finals de gener.

“Les distraccions són, moltes vegades combinades amb la velocitat, la causa principal dels sinistres. Mentre es condueix s’ha d’estar concentrat en la circulació”, recorda Óscar Llàtzer, coordinador de Mobilitat i Seguretat Viària del Servei Català de Trànsit (SCT), que demana als conductors que es conscienciïn i que no manipulin el telèfon ni cap altre dispositiu, quan estan al volant.

‘Zero alcohol, Mòbil Off’

A més de la vigilància camuflada, que també es realitza des de l’helicòpter quan aquest sobrevola els accessos a Barcelona en les hores punta dels dies laborals, Trànsit insisteix amb les advertències als plafons de les autopistes i autovies. Aquesta setmana es poden llegir els missatges Zero alcohol. Mòbil off. Viatja segur i també Al volant, zero distraccions.

L’objectiu és sempre reduir la sinistralitat, sobretot el mes en què es durà a terme l’operació especial més gran de trànsit de l’any, quan més cotxes entren i surten de l’àrea metropolitana de Barcelona en menys temps.

Aquesta Setmana Santa, del divendres 12 al dilluns 22 d’abril,  sortiran de l’àrea metropolitana de Barcelona un milió de vehicles en dues fases, la primera meitat Divendres de Dolors i la segona la setmana següent, el Divendres Sant. Però tots tornaran entre diumenge i Dilluns de Pasqua. Un milió de cotxes.

“És l’operaciòn sortida i retorn més important de l’any, seguida de prop per Sant Joan”, explica Jan Peña, responsable de Gestió del Trànsit del Centre d’Infomació Viària de Catalunya (Civicat) del SCT, on es controla la mobilitat en els 12.000 quilòmetres de carreteres catalanes. “Aquesta Setmana Santa treballarem tots”, afegeix.

Per terra i aire

El desplegament serà com més gran millor. Volaran els dos helicòpters que disposa el SCT (l’oficial i el de substitució), però també el seu únic avió bimotor. Els tres mitjans aeris permeten gravar imatges i transmetre-les en directe al Civicat, on diversos tècnics vigilen en temps real la circulació a tot Catalunya amb l’ajuda de 650 càmeres. “I on no arriben aquestes càmeres, perquè la majoria són en els accessos de l’àrea metropolitana, disposem de les imatges aèries i també de les de quatre vehicles EMIV (equips mòbils d’informació viària), que també graven l’estat de les carreteres que se’ls assignen”, afegeix Peña.

La utilització de tots aquests mitjans, als quals s’afegeixen uns 1.800 mossos d’esquadra que seran sobre l’asfalt i 30 equips de senyalització (personal de carreteres que s’encarrega de marcar desviacions o posar carrils addicionals amb cons), es realitzarà especialment coincidint amb les dues sortides i l’únic retorn.

L’experiència d’altres anys

Notícies relacionades

“El retorn ja és més tranquil en els últims anys perquè la gent acostuma a tornar abans per evitar les cues de dilluns a la tarda”, explica Raúl García, cap de sala del Civicat, on també es facilita informació en temps real als mitjans de comunicació perquè els conductors puguin evitar els embussos modificant les seves hores de sortida.

D’ajuda seran també els tradicionals carrils addicionals a l’AP-7 (Sant Celoni) i a la C-32, entre altres punts. “A més treballem amb previsions en funció dels problemes registrats en anys anteriors sobre les hores i els punts conflictius”, indica Inma Selva, coordinadora del Civicat, qui ultima aquests dies amb els seus companys el pla definitiu per a aquesta Setmana Santa. De moment, se sap que aquest any vigilaran, a més, els trasllats curts en les destinacions vacacionals.