Postura crítica
L’anella verda del Prat esquivarà un pla de 5.000 vivendes al Baix Llobregat
La Conselleria de Territori i l’Ajuntament de Gavà asseguren que els corredors biològics de l’ampliació no afectaran el desenvolupament urbanístic
Es preveu potenciar la connectivitat entre Collserola i l’Ordal cap a l’interior, lluny de la desembocadura
El projecte del Pla de Ponent ha rebut crítiques per part de col·lectius veïnals i mediambientals

Un avión sobrevuela la laguna de la Ricarda antes de tomar tierra en el aeropuerto de Barcelona-El Prat. /
Les compensacions ecològiques per justificar la viabilitat de l’ampliació de l’aeroport de Barcelona inclouen la creació del que el Govern ha anomenat "anella verda" de biodiversitat. El pla té la intenció de fomentar la millora dels espais naturals dels voltants de l’aeroport i intentar que les aus realitzin moviments paral·lels a l’aeroport, però per l’interior. A més, el secretari de Transició Ecològica, Jordi Sargatal, l’encarregat de dissenyar les futures zones humides que actuaran com a contrapartida, ha destacat la importància de crear "corredors biològics".
En concret, va esmentar la necessitat de connectar espais com les muntanyes de l’Ordal, el massís del Garraf i Collserola amb el delta del Llobregat. No obstant, en el dia d’avui, el principal connector entre el delta i les serres ubicades al sud del riu està situat als terrenys sobre els quals s’ha planificat el conegut Pla de Ponent. Es tracta del projecte urbanístic més ambiciós de Gavà (Baix Llobregat), que preveu la construcció de gairebé 5.000 vivendes (4.896, per ser exactes), 1.958 de les quals amb algun règim de protecció pública, així com una vintena d’equipaments.
Llavors, ¿la intenció de potenciar els cinturons verds entre hàbitats del Baix Llobregat posa en risc el Pla de Ponent? Tant els municipis implicats consultats per EL PERIÓDICO com fonts del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica consideren que no i que l’esmentat anella verda esquivarà el desenvolupament urbanístic de Gavà.
Des de la conselleria admeten la importància dels terrenys del Pla de Ponent com a corredor biològic clau per a la natura, però apunten que la connectivitat verda a què es refereix el document de treball per a l’aeroport s’aconseguirà a través d’alternatives més al nord-est, és a dir, més allunyades del delta. En concret, es preveu potenciar la connectivitat entre Collserola, l’Ordal i el Garraf a través del riu Llobregat, però cap a l’interior i lluny de la desembocadura.
Potenciar la fauna
En aquesta zona hi ha dues carreteres importants: l’A-2 i la B-23. No obstant, l’Executiu ja està treballant en fórmules per potenciar el pas d’aus, mamífers, amfibis i rèptils. D’aquesta manera, tot i que de forma més indirecta, el delta arribaria a estar connectat amb el massís. La fauna haurà de desplaçar-se riu amunt per arribar a les àrees muntanyoses.
El Pla de Ponent es va presentar el 1993, però no es va aprovar fins a l’any 2006 i, com tants altres projectes urbanístics metropolitans, es va veure afectat per la crisi econòmica derivada del boom immobiliari, que el va paralitzar durant anys. Per ara, només s’han construït les promocions ubicades a la zona de Can Ribes, la més pròxima al nucli urbà de Gavà.
El govern municipal de Gavà confia que el projecte permeti alleujar la crisi d’accés a la vivenda que viu la ciutat en l’actualitat. Les últimes dades de l’Incasòl reflecteixen que el preu mitjà dels lloguers a Gavà es va situar en l’últim trimestre del 2024 en una mitjana d’1.089,95 euros al mes, un dels més alts de la conurbació de Barcelona.
Fonts municipals consultades per aquest diari coincideixen amb Territori que no preveuen que l’ampliació de l’aeroport hagi de tenir cap implicació en el projecte urbanístic de la ciutat. De fet, afirmen que el pla ajudarà a "conservar el corredor verd" i a "dignificar-lo".
Malgrat això, el projecte urbanístic ha rebut des de fa anys crítiques per part de col·lectius veïnals i mediambientals. L’entitat Aturem el Pla de Ponent, acompanyada d’Ecologistes en Acció, de fet, va presentar una demanda per sol·licitar la nul·litat de ple dret del pla, un procés que segueix als jutjats sense que hi hagi hagut encara moviments significatius.
Notícies relacionadesL’Ajuntament de Gavà, en resposta a les crítiques mediambientals, ja ha defensat anteriorment el treball portat a terme per "posar al dia el projecte d’urbanització, per introduir millores i actualitzar alguns aspectes mediambientals". Entitats ecologistes i veïnals no neguen la importància d’alguns serveis previstos a la zona, com un tercer CAP o nova vivenda a preu assequible, però reiteren la seva desaprovació per qüestions ambientals.
L’alcalde de Castelldefels rebutja el projecte
L’alcalde de Castelldefels, Manu Reyes (PP), va tornar a fer gala ahir de la seva postura contrària a l’ampliació de l’aeroport de Barcelona, una posició que ha mantingut en els últims anys malgrat que altres líders del seu partit a Catalunya sí que han defensat l’ampliació de la controvertida infraestructura.L’alcalde va explicitar la seva postura en una atenció als mitjans de comunicació que va tenir després d’una reunió dels diferents ajuntaments del delta del Llobregat amb el Departament de Territori i Aena per mirar de conèixer alguns detalls més respecte a la proposta d’ampliació del Govern de Salvador Illa.«Entenem que cal treballar a favor de l’economia i des del meu ajuntament apostem pel creixement econòmic, per la creació d’ocupació, perquè vinguin noves empreses al territori, com no pot ser de cap altra manera, però no pot ser a costa de la salut de les persones», va indicar Reyes, i va insistir que, des del seu govern, «estem preocupats perquè no veiem cap mesura que hagi de millorar realment la salut de la ciutadania, especialment del municipi més afectat».
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Educació a Catalunya Niubó avança que les proves de competències bàsiques no han anat bé: «Remuntar els resultats no serà fàcil»
- Un pla que va impulsar el Govern Aragonès El Barça i Unió de Pagesos impugnen les zones protegides ampliades a prop de l’aeroport de Barcelona
- Baròmetre de juny Enquesta CIS: El PSOE es dispara i aconsegueix el seu màxim avantatge sobre el PP malgrat els escàndols judicials
- La nova Casa Blanca Les protestes contra Trump s’estenen per tot els EUA
- Mobilitat Unes obres al metro de Barcelona tallaran la L4 i la L11 durant tot juliol i agost
- Ruta amb bicicleta Un itinerari que uneix el Ripollès i la Garrotxa
- CATA MAYOR Coratge a la nova Mesa del Chef
- Microcosmos per a caminants Els millors locals d’un dels millors carrers del món
- Les millors tapes Tres ensaladilles russes fora de sèrie a Barcelona
- Menjar asiàtic Bufets lliures, el paradís dels golafres