Mesures per al curs vinent

Educació restringirà encara més l’ús de mòbils i pantalles als centres

La consellera Esther Niubó donarà detalls demà durant la presentació del nou Pla de Digitalització Responsable, que pretén ordenar l’ús de la tecnologia a les aules.

Educació restringirà encara més l’ús de mòbils i pantalles als centres
2
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

Després d’un curs escolar en el qual els mòbils han estat totalment prohibits a primària i a secundària només s’han pogut utilitzar en el cas que el professor ho considerés oportú amb una finalitat pedagògica (el veto s’ha fet extensiu al pati i a les extraescolars impartides al centre), el Departament d’Educació té previst restringir encara més en el curs 2025-26 l’ús dels smartphones als centres educatius. Així ho va avançar ahir el president Salvador Illa a RAC1, on va especificar que la mesura "anirà en la línia de restringir més", després de remarcar que ell és "més de llibre que de pantalla i més de paper i llapis que de teclat".

La mesura forma part del nou Pla de Digitalització Responsable, l’elaboració del qual ja va avançar EL PERIÓDICO al novembre. Set mesos després, aquest pla d’ordenació de l’ús de la tecnologia a les aules és una realitat i la consellera d’Educació i FP, Esther Niubó, el presenta avui. El document recull les propostes de la comissió d’experts que, per encàrrec de la conselleria, han estat des de febrer analitzant l’impacte de les pantalles, no només dels mòbils, en el context escolar. De fet, en els seus primers dies com a consellera, Niubó ja va marcar una declaració d’intencions: "Que tot l’alumnat disposi d’un ordinador no vol dir que l’hagin de tenir davant tot el dia. Tot requereix una revisió", defensava llavors.

Així, els especialistes han hagut de determinar de quina manera es pot impulsar una educació digital que faci un ús "responsable, ètic i saludable de les noves tecnologies i les posi al servei de l’aprenentatge i del progrés". L’encàrrec ha inclòs avaluar la prohibició dels mòbils i estudiar-ne la prohibició total en secundària. Mesos enrere, Niubó va apostar per ampliar la prohibició del dispositiu a l’aula a totes les etapes educatives, una demanda de moltes famílies, i restringir l’ús de pantalles a infantil.

Debat obert

Notícies relacionades

Des del setembre passat, amb l’arrencada d’aquest curs que ara s’acaba, als centres educatius catalans ja no es permetia l’ús del mòbil a l’aula ni a infantil ni tampoc a primària, però sí a secundària, tot i que d’una manera molt residual i sempre supeditat a finalitats educatives. Cada centre, que gaudeix d’autonomia, ha decidit com gestionar els smartphones. Hi ha instituts, per exemple, que ofereixen taquilles per dipositar-los durant la jornada acadèmica mentre que d’altres permeten que els dispositius estiguin guardats a les motxilles dels alumnes i d’altres que, directament, els prohibeixen.

El debat sobre l’alfabetització digital i els riscos que comporta un ús abusiu dels dispositius digitals s’està donant a tot Europa. La Comissió Europea ja ha posat damunt de la taula l’"escassa competència digital dels estudiants", una cosa que contribueix al fet que, segons el doctor Javier Albares, autor de l’assaig Generación Zombi (Península), de tot el temps que els menors dediquen als mitjans digitals, només el 3% es pot considerar creatiu. No obstant, l’últim Estudi Internacional sobre Competència Digital (ICILS, per les seves sigles en anglès) va demostrar que els alumnes catalans de 2n d’ESO són els que treuen millor nota d’Espanya en la competència digital.