SALUT PÚBLICA

El Regne Unit vol vetar els anuncis de menjar porqueria abans de les 21 hores

El Govern busca protegir els menors d'aquesta publicitat tant a la televisió com a internet

Els metges recolzen aquesta mesura en un país on un de cada tres nens de 10 anys té obesitat

zentauroepp7648416 the front window of a branch of mcdonald s is seen in london190318192259

zentauroepp7648416 the front window of a branch of mcdonald s is seen in london190318192259 / MATT DUNHAM

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

Un de cada tres nens britànics abandona l’escola primària amb obesitat. Unes dades especialment altes en comparació amb la resta de la Unió Europea (UE) que el Govern britànic vol aturar de soca-rel. És per això que el Ministeri de Sanitat i Benestar Social (Health and Social Care) ha informat aquest dilluns que vol vetar els anuncis de cadenes 'fast food’ i productes ensucrats abans de les 21 hores a la televisió i Internet. 

La polèmica arriba després d’una campanya publicitària de McDonalds que, amb el nom Monopoly, incita a fer una carrera augmentant el consum de patates fregides, hamburgueses i begudes ensucrades per aconseguir grans descomptes i preus, com viatges a l’estranger o un cotxe.

El secretari de Política Digital, Cultura, Mitjans i Esport, Tom Watson, va escriure una carta a la companyia per demanar-los que parin aquesta publicitat, fins i tot els va arribar a acusar de ser "un perill contra la salut pública". "És inacceptable que aquesta campanya tingui per objectiu manipular les famílies perquè demanin menjar porqueria amb més freqüència i en porcions més grans, amb la feble esperança de guanyar un dia festiu, un automòbil o un premi en efectiu que molts d’ells tindrien dificultats per pagar", va criticar en una carta.

Un anunci de McDonalds incitant a fer una carrera de consum de patates fregides va desencadenar la polèmica

A partir d’aquest cas, el Govern britànic ha confirmat als mitjans anglesos que està estudiant prohibir qualsevol anunci de 'menjar porqueria' abans de les nou de la nit. Aquest veto no només s’aplicaria a la televisió, sinó també a internet, ja siguin les xarxes socials o qualsevol altra plataforma digital. Ho va assegurar el ministre de Salut Pública, Steve Brine, que va dir que el govern "s’està preparant per tractar més i més nens pels greus efectes de l’obesitat extrema en el futur". "Tenim el deure d’abordar les causes subjacents", va afegir.

Elevades taxes d’obesitat infantil

En el dia d’avui, les cadenes de menjar porqueria ja tenen prohibida la seva presència publicitària en els programes que es consideren infantils, però segons dades del Govern del Regne Unit, gairebé el 64% dels menors a Anglaterra miren la televisió fora d’aquesta franja horària i un elevat percentatge passa més temps davant de les pantalles de l’ordinador, el mòbil o la tauleta que davant de la televisió. En un país, precisament, que registra les majors taxes d’obesitat infantilde tota la Unió Europea.

Notícies relacionades

La comunitat mèdica ha sigut la primera a aplaudir la mesura. "Volem que s’apliqui com més aviat millor", va demanar el president del Reial Col·legi de Pediatria i Salut Infantil. També el món culinari es va congratular d’aquesta aposta del govern del Regne Unit. Per exemple un famós xef, Jamie Oliver. "Si no trobem maneres efectives de millorar la salut dels nostres nens, els nens del Regne Unit viuran vides més curtes que els seus pares". "És un fet que els nens estan molt influïts pels anuncis de menjar porqueria, per la qual cosa els mitjans de comunicació i la indústria alimentària tenen una oportunitat real de fer alguna cosa sobre això", va afegir. 

McDonalds ha respost aquestes acusacions defensant que, en primer lloc, la quantitat de menjar que es menja als seus restaurants la decideix el client i, en segon, lloc ha mantingut que la companyia treballa constantment per reduir la presència de greixos saturats en el seu menú. "En aquest anunci també es veuen pastanagues i amanides", va justificar.