FINAL DE CURS

L'avançament dels exàmens de recuperació al juny sembra el caos a Madrid

Pares i professors critiquen la falta de recursos per implantar la mesura, que ja s'aplica en altres regions

La taxa de repetidors ha baixat a Catalunya des que les proves es fan al setembre

rjulve35334951 barcelona      31 08 2016   sociedad      un alumno atento a180619132830

rjulve35334951 barcelona 31 08 2016 sociedad un alumno atento a180619132830 / JORDI COTRINA

3
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

Les escoles i instituts madrilenys estan vivint un final de curs desconcertant. La decisió de la Conselleria d’Educació d’avançar els exàmens de recuperació a l’ESO i el batxillerat a finals de juny (en lloc de principis de setembre) està provocant el caos a les aules. Se suposa que els que han suspès reben classes de suport. Se suposa que els que han aprovat tenen classes d’“aprofundiment” de continguts. Però la realitat és que els professors estan desbordats. Els pares, angoixats. I els alumnes, enfadats. Sobretot els que han aprovat, perquè han de continuar anant a l’institut a no se sap ben bé què.

El Govern de Madrid (en mans del PP) va decidir l’any passat que els exàmens extraordinaris, que es realitzaven fins aleshores al setembre, passessin a juny. La mesura ja s’aplica –encara que sense tants problemes– en altres comunitats autònomes, com Euskadi, Navarra, La Rioja i Cantàbria (en aquesta última només a l’ESO). També a la Comunitat Valenciana, on l’actual tripartit de PSOE, Compromís i Podem va mantenir una mesura aprovada al seu dia pel Govern del PP després d’estudiar les estadístiques i comprovar que molts més alumnes aprovaven al juny.

Sense pagar acadèmies a l’estiu 

La Conselleria d’Educació, Joventut i Esport de Madrid va implantar el nou calendari després de rebre la llum verda del Consell Escolar regional. Ho va fer enarborant la bandera de la conciliació. No tenir exàmens al setembre és la manera, segons la seva opinió, que les famílies puguin passar l’estiu tranquil·les i sense pagar acadèmies ni professors particulars.

“Aquest model –insisteix la conselleria– potencial’avaluació contínua dels alumnes i els permet afrontar les proves amb activitats de suport, reforç i tutories a les seves pròpies escoles i amb els seus propis professors”. L’objectiu és que més alumnes aprovin i no tinguin assignatures ‘penjades’. Les estadístiques del curs passat indiquen que la meitat dels estudiants –el 58% a batxillerat i el 49% a l’ESO– no van superar cap matèria pendent en la convocatòria del setembre.

Els professors, al límit

El Govern madrileny s’ha donat dos cursos de termini per comprovar que el nou calendari funciona correctament. Els estudiants suspesos afronten aquesta setmana els seus exàmens en meitat d’una tempesta de crítiques. “Els polítics venen molt bé el nou model, però la realitat és que el volen implantar a cost zero. Falta plantilla per assumir-lo. Els professors estan en una situació límit, hi ha molts casosd’estrès i malalties”.Així ho explica Isabel Galvín, docent i secretària general d’Ensenyament de CCOO Madrid. Segons el seu parer, una mesura tan important hauria d’anar molt més enllà d’un simple canvi de calendari. “¿Amb quins recursos comptem? ¿Com es fan aquestes classes de suport als que s’han d’examinar al juny? ¿S’ha tingut en compte la quantitat de professors que han estat a les proves de Selectivitat i altres que estan sent convocats per als tribunals de les oposicions? ¿Què fem amb els alumnes que ja ho han aprovat tot? Si no volen anar a classe, el problema es trasllada als pares, i si venen a classe, ¿què fem amb ells?”, es pregunta la responsable d’Ensenyament de CCOO.

"Els porten al parc"

Notícies relacionades

Els nois i noies que han aprovat i no han de passar pels exàmens han d’anar a classe fins que el curs acabi oficialment. En teoria, reben classes d’aprofundiment i acudeixen a activitats alternatives. La realitat és molt diferent. “Els porten a un parc proper a passar el matí”,critica el pare d’un alumne que estudia 3r d’ESO a Madrid. “El meu fill, que ha suspès, hauria d’anar a les classes de suport. Però no serveixen per a res. Estan tots en una aula, cada un estudiant les seves matèries i amb un professor a qui poder preguntar dubtes. ¿Això és una classe de suport? Al final, ens el vam emportar a casa, perquè aquí es concentra més”, explica.

A Catalunya, al setembre

El caos de Madrid contrasta amb Catalunya, on els exàmens de recuperació d’ESO i primer de batxillerat es realitzen al setembre (i no al juny) des del 2011. Si el curs 2008-2009 repetien 1 de cada 10 alumnes de quart d’ESO, el 2015-2016 el percentatge va baixar un 5,6%. Pot ser que les famílies dels suspesos es quedin sense estiu, però les famílies han assumit el model perquè la majoria de pedagogs hi donen suport i perquè, al final, del que es tracta és que l’alumne aprovi. Catalunya és, juntament amb Euskadi, el territori amb menys estudiants repetidors. Els exàmens de setembre es van reinstaurar per posar fi al que la llavors consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, denominava ‘el miracle de sant Joan’, en irònica referència a la necessitat d’inculcar als estudiants la cultura de l’esforç.