Conflicte al Pròxim Orient
Espanya pren la iniciativa a l’ONU per Palestina pel veto dels EUA a la treva
El Govern ja té un esborrany de resolució preparat i el negocia ara amb els «països afins» per demanar a Israel el final de l’ofensiva
"Serà una qüestió de dies", segons fonts diplomàtiques
«És un pas coherent amb la política exterior d’aquest Govern», opina un expert
L’última resolució d’alto el foc per a Gaza la van votar a favor 158 països i només nou en contra

Les pròximes setmanes prometen ser clau per al posicionament internacional sobre la guerra de Gaza. S’acosta un autèntic frenesí diplomàtic que arrenca dijous vinent, amb una sessió d’emergència convocada a l’Assemblea General de les Nacions Unides com a resposta al veto dels Estats Units d’una resolució en el Consell de Seguretat per demanar l’alto el foc a Gaza, i culminarà en la cimera impulsada per França i l’Aràbia Saudita a Nova York sobre la qüestió palestina que tindrà lloc el 17 de juny.
En aquest context, Espanya presentarà una resolució a l’ONU, juntament amb Palestina, que exigirà a Israel que freni l’ofensiva i no consumi la intenció d’ocupar la Franja i permeti l’entrada d’ajuda humanitària. En aquest text també es perfilarà la necessitat de reconstruir el territori, devastat gairebé completament pels bombardejos israelians. I també s’hi abordarà previsiblement la qüestió de la governança posterior de la Franja, per impulsar el paper de l’Autoritat Nacional Palestina, tot segons les fonts diplomàtiques consultades per aquest diari.
Canvio de posició
El primer ministre israelià, Benjamin Netanyahu, i el seu Govern ultradretà ignoraran probablement totes aquestes resolucions i moviments diplomàtics fins que es produeixi un canvi de posició a Washington. Però la comunitat internacional gira gairebé completament cap a l’alto el foc immediat i els pròxims dies es podria consolidar el front que així ho demana. Així, diversos països occidentals han fet un tomb en la seva posició en les últimes setmanes. Els Països Baixos han demanat a la UE revisar l’acord d’associació amb Israel, el Regne Unit ha suspès les negociacions comercials, França no descarta reconèixer Palestina com a Estat i Alemanya, tot i que continua recolzant Israel, es manifesta obertament contra una guerra en què ja no troba sentit. Tot és obert i els efectes de la diplomàcia són graduals, però una exposició clara de la soledat d’Israel i els Estats Units afegirà pressió per al final de la guerra.
L’origen de la proposta espanyola és en la Cimera de la Lliga Àrab del passat 17 de maig. Pedro Sánchez va parlar com a convidat especial davant els representants dels països de la regió i va anunciar la intenció de promoure conjuntament amb Palestina una resolució davant l’Assemblea General de les Nacions Unides sobre la situació a Gaza. El moment de presentar-la sembla haver arribat. "És qüestió de dies", apunten fonts diplomàtiques coneixedores del procés. "S’ha retardat perquè calia esperar el resultat de la votació de resolució en Consell de Seguretat, que finalment han vetat els Estats Units".
Dimecres, l’Administració de Donald Trump va estrenar el seu poder de veto en l’esmentat Consell de Seguretat i va votar en solitari contra un projecte de resolució d’alto el foc presentat pels deu membres no permanents del Consell i que va rebre 14 vots a favor. Washington s’escuda en el fet que la proposta no incloïa una condemna explícita de l’atac de Hamàs del 7 d’octubre del 2023.
La maquinària diplomàtica espanyola a les Nacions Unides funciona ara a plena potència. El més previsible és que una majoria aclaparadora de països hi votin a favor. En l’última resolució d’alto el foc per a Gaza, de desembre de l’any passat, hi van votar a favor 158 països i només nou en contra: Israel, els Estats Units, l’Argentina, la República Txeca, Hongria, Paraguai, Papua Nova Guinea, Tonga i Nauru. Alemanya hi va votar a favor.
"Espanya ha elaborat l’esborrany amb Palestina i consulta els països afins per presentar-lo pròximament davant l’Assemblea General de les Nacions Unides. En aquests moments es porten a terme consultes amb la resta dels membres [de l’ONU] per aconseguir el màxim de suports a la resolució", apunten a EL PERIÓDICO fonts oficials del Ministeri d’Exteriors. "L’esborrany de text té per objectiu exigir l’alto el foc immediat, l’alliberament incondicional dels ostatges, l’entrada massiva d’ajuda humanitària i, en general, el compliment del dret internacional, el dret internacional humanitari i les resolucions de l’ONU en la mateixa línia que aquests objectius i amb la solució de dos Estats".
Israel va llançar contra Gaza una guerra total després dels atacs de Hamàs del 7 d’octubre del 2023, que van provocar la mort d’almenys 1.139 israelians i el segrest de 250. Al cap de pocs dies, el Govern de Pedro Sánchez va començar a criticar obertament Netanyahu i d’aleshores ençà ha desplegat un enorme capital polític i diplomàtic contra el que considera flagrants violacions del dret internacional de l’exèrcit israelià a Gaza.
El Tribunal Penal Internacional ha emès una ordre de detenció contra Benjamin Netanyahu per crims de guerra, entre d’altres, l’ús de la fam com a arma de guerra. Israel ha impedit sistemàticament l’entrada d’aliments i medicines a Gaza, especialment els últims tres mesos. Els bombardejos israelians han destrossat el 70% dels habitatges i infraestructures de la Franja i han acabat amb la vida d’almenys 50.000 persones, majoritàriament dones i infants, tot i que la xifra podria ser molt superior (fins al doble, segons estudis com l’elaborat per la revista mèdica The Lancet).
La reconstrucció de Gaza
Aquesta no seria la primera resolució sobre Palestina que impulsa Espanya a les Nacions Unides. L’11 de maig del 2024 va copatrocinar la resolució de l’Assemblea General sobre l’accés de Palestina com a membre de ple dret de les Nacions Unides, i el 19 de desembre del 2024 va fer el mateix amb la que sol·licitava una opinió consultiva al Tribunal Internacional de Justícia sobre les obligacions d’Israel com a potència ocupant i com a membre de les Nacions Unides respecte de la situació als territoris palestins ocupats, recorda el Ministeri d’Exteriors. La resolució també inclourà una proposta per a la solució a mitjà termini, en concret sobre la reconstrucció de Gaza i sobre governança, informen fonts diplomàtiques. Espanya donarà previsiblement en aquest text suport a l’Autoritat Nacional Palestina, soci reconegut per a la pau i clau en la solució dels dos estats, que continua sent el consens internacional.
Notícies relacionadesNetanyahu vol ocupar militarment Gaza. I s’oposa al control de l’ANP de la Franja, com demana Espanya. Sempre ha volgut afeblir l’organització que la comunitat internacional considera el representant legítim del poble palestí i el principal soci per a la pau. El primer ministre israelià va admetre recentment que va impulsar Hamàs i va permetre l’entrada de diners de Qatar, per minvar el poder d’Al-Fatah, el partit que lidera l’ANP i controla Cisjordània.
"La presentació de la proposta de resolució és un pas més i coherent amb la política exterior d’aquest Govern en relació amb Palestina", opina Eduard Soler, professor de Relacions Internacionals de la Universitat Autònoma de Barcelona. "L’envergadura del moviment és que Espanya se significa amb una posició clara i nítida en aquesta crisi i la capacitat de resistir la pressió israeliana".
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Pont local ¿Quins centres comercials obren el 9 de juny, Segona Pasqua, a Barcelona i Catalunya?
- Entendre-hi més ‘El conte de la serventa’ va ser una realitat a Irlanda: 9.000 nadons morts i 56.000 mares solteres maltractades al segle XX
- Barcelona es juga un 14% del PIB si els turistes la deixessin de visitar
- Calendari Quina festa és el 9 de juny? Només aquests municipis de Barcelona tindran un pont de tres dies
- Amb diversos ingressats Un presumpte brot de salmonel·la causa almenys una vintena d’afectats a Sant Adrià
- TELEVISIÓ I MAS Locutors d’Esport 3
- Barcelona, protagonista Cuina de saga familiar amb vistes al Port Vell
- EL MUNDIAL DE MOTOGP Marc Márquez s’exhibeix a l’Aragó de principi a final
- La Volta / Dauphiné cliclisme La Volta femenina es consolida en el calendari internacional
- BÀSQUET El Barça se suïcida i perd un partit que tenia guanyat