conflicte laboral en el transport

La vaga d'examinadors de Trànsit deixa milers de carnets en l'aire

El col·lectiu es manifesta a Madrid per exigir una pujada salarial i més llocs de treball

Les autoescoles culpen Trànsit de provocar que hi hagi llistes d'espera per obtenir la llicència

 

  / EFE / MANUEL CARRETERO

2
Es llegeix en minuts
BEATRIZ PÉREZ / BARCELONA

Més de 7.000 exàmens pràctics de carnet de conduir s'han hagut de suspendre aquest divendres a tot Espanya com a conseqüència de la vaga d'examinadors de trànsit, segons la Central Sindical Independent i de Funcionaris (CSIF), encara que altres centrals com l'Associació d'Examinadors de Trànsit (Asextra) ha elevat la xifra a 15.000 proves. En el que sí que han coincidit els dos sindicats és en el fet que el seguiment de la vaga ha sigut multitudinari, i a comunitats com Catalunya ha sigut secundat pel 97% dels treballadors.

Convocats per Asextra, el col·lectiu s'ha manifestat aquest divendres a Madrid per demanar al Govern que "dignifiqui" la seva feina i compleixi les promeses de pujada salarial i d'augment de llocs de treball davant l'"asfixiant" falta de personal. Hi haurà més vagues entre el 19 i el 28 de juny i entre el 3 i el 31 de juliol.

El delegat provincial d'Asextra a Barcelona, Gustavo Palma, reconeix que aquesta vaga (que compta amb el suport del PSOE i Podem) és "molt costosa", però diu que la DGT no els ha deixat "cap altre remei". "Fa 10 anys ens va prometre un augment del complement específic i amb la crisi no es va aprovar. El mateix va passar fa dos anys, i res", explica Palma. El complement específic retribueix les condicions particulars d'algunes feines tenint en compte aspectes com la dificultat tècnica, la responsabilitat o la perillositat, entre altres.

"Ara per ara els examinadors de trànsit cobrem només 50 euros més que treballadors d'oficina [de la DGT], tot i la perillositat de la nostra feina, que és al carrer i amb un vehicle", es queixa, i recorda que un examinador avalua cada dia 13 persones.

LLISTES D'ESPERA

Les autoescoles també es veuen afectades per aquesta situació. Xavi Vallejo, propietari de Motoescuela i Cocheescuela (a Barcelona), explica que la situació ja era problemàtica abans. "Actualment tinc 100 alumnes en espera per fer l'examen de moto. La vaga és només la gota que fa vessar el got. Suportem des del 2011 una situació crítica", exposa Vallejo, que considera "totalment correctes" les reivindicacions dels examinadors.

"La DGT té una desídia amb les autoescoles. Els examinadors s'han anat jubilant i no els han substituït. A més, ens han retallat la quantitat d'alumnes que podem portar a examen". Si fa uns anys, un professor podia portar a examen 13 alumnes de cotxe i 10 de moto, actualment només en pot portar tres (de cotxe o de moto).

"Estem examinant poquíssim, malvivint. La cua de gent per examinar-se és cada vegada més gran perquè estan sortint molt pocs carnets de conduir. I no podem oblidar que estem donant un servei a l'administració", exposa aquest professor d'autoescola, que tem pel futur del seu negoci.

OPORTUNITATS PERDUDES

Notícies relacionades

Guillem Peña, de 18 anys, s'està traient el carnet A2 de moto. Va aprovar l'examen de circuit el 24 de febrer i li van donar torn per al de circulació per a quatre mesos després: el 13 de juny. I, tal com estan les coses, tem que no es podrà examinar fins al setembre. "He perdut una feina de repartidor per no tenir-lo", diu.

En la mateixa situació es troba Emilio Santos, de 36 anys. Va aprovar l'examen de circuit fa dos mesos i s'hauria d'examinar el dia 23 de juny, però no té garanties. "He gastat molts diners i temps des de la matriculació. Si em paro, perdo el ritme. Estic lligat a aquest examen", diu.