El 20% dels morts a les carreteres catalanes a l'estiu no portaven el cinturó

Les distraccions, com mirar el mòbil, es confirmen com la causa en un 35% dels sinistres

En els últims tres mesos han mort 36 persones, 13 menys que en el mateix període del 2015

jgblanco35416027 altafulla 07 09 2016 accidente mortal en la n 340  foto roge160907113604

jgblanco35416027 altafulla 07 09 2016 accidente mortal en la n 340 foto roge160907113604

2
Es llegeix en minuts
GUILLEM SÀNCHEZ / BARCELONA

Entre el 21 de juny i l'11 de setembre han mort 36 persones a les carreteres catalanes, 13 menys que durant el mateix període de l'any anterior, en què es van registrar 49 morts. Aquestes xifres suposen un descens del 27% en relació amb el 2015, i del 47% si es comparen amb les dades del 2010 en el mateix interval de temps.

Són les últimes dades sobre sinistralitat que presenta el Servei Català de Trànsit (SCT) i que milloren substancialment si es comparen amb l'últim balanç divulgat, relatiu a les dades finals del 2015, que es va saldar amb un increment de morts respecte a l'any anterior. No obstant, el conseller d'Interior, Jordi Jané, ha cridat l'atenció sobre el fet que un 20% dels morts durant aquest estiu no portés cordat el cinturó de seguretat. La immensa majoria d'aquests, a més, eren conductors, no passatgers. 

POSITIUS EN ALCOHOLÈMIA

“Estic convençut que no hi ha un 20% de viatgers que vagin sense cinturó, per això hem de deduir que aquesta dada demostra que no portar-lo augmenta el risc de mort durant un accident”, raona Jané. Per una altra banda, un 10% dels conductors implicats en accidents greus han donat positiu d'alcoholèmia. Una xifra massa “elevada”, ha advertit el titular d'Interior. 

Una altra conclusió preocupant extreta a l'analitzar les causes que hi ha darrere dels accidents mortals d'aquests tres últims mesos és que el 35% van ser deguts a una distracció, i que el 38% dels vehicles no van col·lisionar amb ningú, es van estavellar sols.

Jané ha tornat a recordar el perill que suposa agafar el telèfon al volant, per trucar o per mirar un whatsapp. El comissari de Mobilitat, Miquel Esquius, ha confirmat que les sospites apunten novament cap a aquest ús dels 'smartphones' durant la conducció. Encara que hi ha més distraccions, com parlar amb els passatgers, girar-se per veure com estan els menors o posar la ràdio, el repunt de mortalitat té relació amb les noves tecnologies.

Notícies relacionades

Les vies amb més morts han sigut l'AP-7 (5 víctimes), la C-62 (4), la C-25 (2), la C-63 (2) i la N-340 (2). 

UN TERÇ DE MOTORISTES

Una dotzena dels 36 morts d'aquest estiu viatjaven en motocicleta. Un terç del total. Es tracta d'un percentatge elevat, han reconegut els responsables del Servei Català de Trànsit (SCT). El comissari Esquius ha remarcat que durant l'any els motoristes que perden la vida acostumen a fer trajectes per feina. Durant els mesos de més bon temps, no obstant, s'ha tornat a constatar que entre les víctimes dels vehicles de dues rodes hi abunden els casos de motoristes “esportius”, amb motocicletes de “gran cilindrada”.