Les víctimes d'accidents: "Fins que no es canviï el ministre no hi ha res a fer"
Els experts lamenten que el Govern no hagi tingut la seguretat viària com a prioritat i demanen als partits que la recuperin

icoy35199814 accidente trafico160914193922
A la pregunta de quines mesures hauria de prendre el Govern per afrontar l’augment de la sinistralitat, les víctimes d’accidents de trànsit parlen sense embuts. «Fins que no es nomeni un nou ministre de l’Interior que tingui com a prioritat la seguretat viària no hi ha res a fer. Són gairebé 2.000 morts a l’any i tantes famílies destrossades que han de ser un dels eixos de l’actuació del Govern», afirma Francisco Canes, president de l’associació DIA.
Canes creu que el repunt de la sinistralitat «estava anunciat, es veia venir», perquè la DGT «navega des de fa molt temps sense recursos i sense ningú que prengui decisions». El titular d’Interior, Jorge Fernández Díaz, «s’ha centrat exclusivament en el terrorisme o a reprimir les manifestacions amb la llei mordassa», afegeix.
Casos com l’escàndol de les adjudicacions dels cursos de recuperació de punts a la Confederació Nacional d’Autoescoles (CNAE) no han fet més que empitjorar la situació, segons les víctimes. «S’ha donat en règim de monopoli a aquesta organització la facultat de decidir quina autoescola imparteix els cursos i el resultat és el lògic quan no hi ha competència: baixa la qualitat», adverteix Canes.
Secretaria d’Estat pròpia
Ramón Ledesma, assessor de seguretat viària de la Fundació Pons, va més enllà i creu que tot el sistema polític s’ha contaminat d’aquest desinterès. «En cap de les negociacions que hi ha hagut per formar Govern s’ha posat sobre la taula ni la seguretat viària ni la mobilitat. No són a l’agenda de cap partit», critica.
A més de coincidir amb Canes en el fet que s’ha viscut una legislatura perduda, creu que per fer un nou pas endavant seria necessària la creació d’una Secretaria d’Estat de Mobilitat i Seguretat Viària. «Els problemes que s’han d’afrontar són molt complexos i importants, i qualsevol àrea amb aquesta importància disposa d’un càrrec d’aquesta rellevància i competències».
Ledesma creu que caldria concentrar els esforços a les carreteres convencionals afrontant les limitacions de velocitat que l’exdirectora general no va aconseguir tirar endavant. L’altre gran front és el de les ciutats, on la prioritat hauria de ser protegir els vianants, ciclistes i motoristes, els més vulnerables.
- Educació De Palma a Barcelona amb un 13,68 a la selectivitat: ¿Què se n’ha fet de l’estudiant amb la segona millor nota de les Balears el 2024?
- Arquitectura Brad Pitt compra la famosa casa "ovni" de l'Empordà i l'envia a Califòrnia
- Salut ¿Per què els mosquits sempre et piquen a tu? La ciència ja té la resposta
- Comprova quants diners tenen els teus veïns i els de tots els barris de Barcelona
- EL PROTAGONISTA BLAUGRANA Lamine s’esgota en tasques solidàries i acaba substituït
- Estiu Les millors cremes solars per a aquest estiu: informe de l’OCU
- La llista dels premiats Carles Francino, Ricard Ustrell i Gemma Nierga, guardonats amb el Premi Nacional de Comunicació del Govern
- Successos Detingut a Castellbisbal un gihadista format en altres països en ús d’armes de foc
- FÀRMACS OBESITAT Sanitat confirma que l’Ozempic pot causar una reacció adversa «molt infreqüent» de pèrdua sobtada de visió
- El llarg viatge Aena aconsegueix el ‘sí’ de la Generalitat per ampliar l’aeroport de Barcelona quatre anys després