El llarg viatge

Aena aconsegueix el ‘sí’ de la Generalitat per ampliar l’aeroport de Barcelona quatre anys després

La proposta del Govern de Salvador Illa sentencia que la tercera pista s’allarga, menys del que el gestor aeroportuari demanava, i es compensarà la pèrdua de biodiversitat de la Ricarda

Aena aconsegueix el ‘sí’ de la Generalitat per ampliar l’aeroport de Barcelona quatre anys després

JORDI COTRINA

4
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

Quatre anys després, Aena ja té el vistiplau de la Generalitat per afrontar l’ampliació de l’aeroport de Barcelona. Quatre anys en què el debat s’ha polaritzat entre els que apostaven incondicionalment pel creixement de la infraestructura, que hauria d’afavorir l’augment de vols intercontinentals al Prat i, d’altra banda, els que rebutjaven el projecte bàsicament per raons ambientals. A mig camí, el veredicte del Govern que, com fa temps va decidir el comitè d’experts designat per a aquesta finalitat, sentencia que la tercera pista sí que s’allarga (menys del que demanava el 2021 el gestor aeroportuari), es compensarà la pèrdua de biodiversitat de la Ricarda i es faran canvis en la governança de l’aeròdrom barceloní.

Només una vegada, l’agost del 2021, el president d’Aena, Maurici Lucena, havia estat tan a prop del ‘sí, vull’ del Govern. Però les tensions entre Junts i ERC, en aquell moment compartint Consell Executiu amb Pere Aragonès al capdavant i Jordi Puigneró de vicepresident, es van carregar la proposta, tot i que no distava gaire de la que ara avala Salvador Illa. De fet, algun dels experts aeroportuaris de la comissió s’ha mantingut en aquest òrgan consultiu durant tots aquests anys.

Avió enlairant-se des de la tercera pista de l’aeroport del Prat /

Ferran Nadeu

Foment del Treball, un any de comissió

A partir d’aquell moment, la idea d’ampliació va quedar en un calaix de la Conselleria de Territori i, mentrestant, va esclatar el debat públic no només entre partits polítics, sinó també entre entitats de tot tipus. Algunes amb més recorregut i impacte mediàtic, com la creada per Foment del Treball, que va estar més d’un any per compilar les iniciatives, més o menys creatives, més o menys treballades, i traslladar-les després als dirigents governamentals. Probablement, van ser els més actius davant l’opinió pública (aquest dilluns es van afanyar a valorar la proposta fins i tot sense conèixer-la de primera mà) i van acabar optant per una prolongació de la tercera pista amb pilons que travessessin l’aiguamoll de la Ricarda. Això ja era l’octubre del 2023, continuaven passant els mesos.  

La solució constructiva, entre les quals hi va haver també la capitanejada per Joaquim Coelho i un grup d’enginyers que advocava per una pista sobre el mar, necessitava, de tota manera, el consens de les institucions. Amb un Govern en minoria a la Generalitat i precisament amb projectes d’infraestructures al centre del debat (el mateix aeroport però també el projecte de Hard Rock a Tarragona o el quart cinturó del Vallès), el president Aragonès convoca eleccions el maig del 2024 i les perd.

Sobrevolar zones residencials

Però, just abans de marxar, els republicans plantegen que el Prat no pot permetre’s perdre la biodiversitat de la zona i que el seu anhelat enlairament com a aeroport intercontinental s’havia de produir amb altres canvis en l’organització dels vols (enlairaments i aterratges sobre les zones residencials de Gavà Mar i Castelldefels, una idea poc popular per a aquests municipis) i també a la governança i priorització d’aeroports com els de Girona i Reus.

Aquest últim element, el de la reorganització de l’espai aeroportuari a Catalunya, és un dels aspectes que ha facilitat el sí d’ERC a la proposta de l’actual govern de Salvador Illa. En aquests quatre anys, Aena ha afrontat el debat des dels arguments tècnics, també des de la pressió a les autoritats i entitats rellevants catalanes, i ha optat finalment per quedar-se en un segon pla i esperar pacientment.

Avions a la pista d’enlairament 25L, la que es pretén ampliar per la zona de la Ricarda, àrea protegida del Parc Natural del Delta del Llobregat, vistos des del mirador de l’Illa /

Ferran Nadeu

Fins al 2034

Notícies relacionades

Aquesta paciència és la que ara dona els resultats esperats. El gestor aeroportuari és una empresa cotitzada, que sufraga totes les obres que afronta gràcies al que recapta de les companyies aèries. L’ampliació del Prat (amb la terminal satèl·lit inclosa) té un pressupost estimat de 1.700 milions d’euros que, després de sumar-hi les compensacions ambientals que ara ha acordat amb el Govern, podria ser superior. No obstant, aquesta inversió s’ha d’incorporar en el pròxim Document de Regulació Aeroportuària (DORA III), que inclourà l’expansió dels aeroports principals de l’Estat, i que es preveu aprovar durant la segona meitat del 2026.

Fins que el DORA III no estigui aprovat, no s’establirà un calendari d’arrencada dels treballs i, segons ha revelat el president d’Aena, Maurici Lucena, la controvertida, debatuda, discutida ampliació de l’aeroport de Barcelona no estaria a punt fins al 2034, d’aquí gairebé una dècada