SEGONA COMISSIÓ D'INVESTIGACIÓ

Les Corts valencianes veuen responsables de l'accident de metro Camps i Cotino

El sinistre es va produir perquè la línia no era "segura" per la falta d'inversió del Govern popular

metro-valencia

metro-valencia / MIGUEL LORENZO

3
Es llegeix en minuts
LAURA L.DAVID / VALÈNCIA

L'accident de metro de València del 3 de juliol del 2006, lluny del que es va dir llavors, “era previsible i evitable”. I es va produir, entre altres “múltiples causes” perquè la línia 1 en què va descarrilar el comboi i va provocar 43 morts i 47 ferits no era “segura”. Són part de les conclusions a què han arribat el PSPV, Compromís Podem i Ciutadans després de la segona comissió d'investigació a les Corts valencianes, després que la comissió exprés del 2006 –amb el PP amb majoria absoluta a la cambra- es tanqués amb l'excés de velocitat com a única causa del sinistre i sense responsables polítics ni tècnics.

Les eleccions del 2015 que van portar una majoria progressista al parlament valencià, han donat la volta a aquella comissió. Després de 20 sessions i 75 testimonis a les Corts, els partits que sustenten el nou Govern més C’s han conclòs que tant l'expresident de la Generalitat, Francisco Camps, com l'exvicepresident Víctor Campos i els exconsellers Juan Cotino i Serafín Castellano (aquest era llavors portaveu del grup popular) van ser responsables de l'accident per la mala gestió en l'àmbit de la seguretat i la falta de consignació pressupostària per part de la Generalitat Valenciana. A més, estimen que es va fer una “incompleta instal·lació del sistema de frenat” i que si s'haguessin instal·lat les balises o si s'haguessin reprogramat adequadament al revolt on es va produir accident, al límit de velocitat establert en el tram, “s'hagués evitat l'accident”.

'MALTRACTAMENT' A LES VÍCTIMES

'MALTRACTAMENT' A LES VÍCTIMESEl dictamen, que s'haurà de debatre i votar el 5 de juliol, divideix les responsabilitats en tres plans. Pel que fa a la part política, el portaveu de Ciutadans Alexis Marí ha acusat Camps i la resta de responsables de "lluitar constantment contra la veritat", de "mentir" a la societat" i de "maltractar" les víctimes de l'accident.

Respecte a la part tècnica, veuen responsable l'exgerent de l'empresa pública Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) Marisa Gracia i cinc alts càrrecs més per la falta de previsió i inversió en sistemes de seguretat, així com de coordinació entre els departaments i absència de plans de prevenció de riscos laborals i perquè, fins i tot sent “coneixedora de la importància i conveniència d'adoptar mesures de seguretat, no les va instal·lar fins que va passar l'accident” fent “descansar” la seguretat de la circulació “en el factor humà”, com va ser culpar únicament el maquinista per l'excés de velocitat.

CANAL 9 VA FALTAR 'A LA VERITAT'

CANAL 9 VA FALTAR 'A LA VERITAT'I, pel que fa a les responsabilitats per la informació sobre l'accident i el seu tractament posterior, els diputats han denunciat que hi va haver “falsedat, ocultació i falta de transparència” a partir d'una radiotelevisió pública en què la informació “faltava a la veritat i no era objectiva”. Per aquesta part, fan responsables Pedro García i Luis Motes, exdirector de RTVV i excap d'Informatius de Canal 9, respectivament.

Notícies relacionades

"Parlar només de la velocitat va ser una estratègia per ocultar la realitat de la mala gestió del transport públic", ha destacat la portaveu de Compromís Isaura Navarro. Fabiola Meco, de Podem, ha insistit que després de l'accident hi va haver "caos i desorganització" i que la primera comissió d'investigació "va estar controlada pel PP, el seu grup parlamentari i FGV per evitar que es depuressin responsabilitats polítiques i per por dea les responsabilitats penals", com així recull el document de 296 pàgines en les seves conclusions.

EL PP VEU UN 'TRIBUNAL D'EXCEPCIÓ' 

EL PP VEU UN 'TRIBUNAL D'EXCEPCIÓ' Pel PP, la nova comissió ha sigut “parcial” i “incompleta” i el dictamen fet públic aquest divendres per la resta de partits correspon a un “tribunal d'excepció”. El seu portaveu Alfredo Castelló ha anunciat que el seu grup presentarà un vot particular contra el dictamen per “solapament amb la instrucció judicial”. La causa va ser reoberta a principis del 2014 perquè la Fiscalia entenia que existien “nous elements” que la jutge no havia tingut en compte a l'arxivar-la el 2008. El PP continua defensant que va aportar tota la documentació de què disposava en el seu moment.