CANVIS TECNOLÒGICS

La intel·ligència artificial agafa força en webs i mòbils

Assistents automatitzats de veu permeten als usuaris actuar amb programes sense necessitat d'obrir-los

Cada vegada més robots de text supleixen els treballadors en la gestió de programes de missatgeria

 

  / REUTERS / STEPHEN LAM

3
Es llegeix en minuts
CARMEN JANÉ / BARCELONA

No només a Ashley Madison els suposats adúlters parlaven amb robots entrenats per simular que eren dones disposades a tenir sexe amb ells. Els serveis d'atenció al client per internet, tant a les pàgines web com a les xarxes socials, s'han omplert d'intel·ligència artificial sense que els usuaris a penes se n'hagin adonat. La pròxima onada la promet Facebook amb l'anunci d'oferir assistents virtuals perquè les empreses contestin de manera automatitzada els seus clients per Messenger. Però els robots també han envaït els mòbils de tal manera que hi ha qui ja parla que supliran les 'apps' i serà la nostra veu la que faci que s'obri un programa o un servei. 

No es tracta d'humanoides de metall com els que mostren les pel·lícules, sinó programes informàtics que es gestionen en grans centres de computació i arriben al telèfon o l'ordinador a través d'internet. El ‘cervell’ ni tan sols és a l'aparell, sinó molt més lluny, sovint a milers de quilòmetres de distància i ‘pensant’ en un altre idioma. Però a l'usuari li fa l'efecte que el porta a sobre. I la companyia que l'adopta, després de la inversió tecnològica, es troba que els seus 'empleats' no demanen, no discuteixen ni es posen malalts. Per a qui el desenvolupa, són plataformes que poden vendre a altres.

"El futur ara són els robots molt especialitzats en un tema i en un idioma per a sistemes de missatgeria com Whatsapp, Telegram o Messenger", comenta Isabel Bou, directora d'operacions d'Artificial Solutions. Els primers robots intel·ligents de text ('chatbots', en anglès) eren els assistents virtuals de pàgines com la web d'Ikea, creada el 2001 per una empresa suecocatalana, Artificial Solutions, i tenia avatar femení. Ara Facebook ha obert el seu codi perquè les empreses l'adaptin a les seves necessitats per guiar compres a través de Messenger. 

“El nostre agent virtual per a Fiat es diu Luigi, adora Itàlia, estima els cotxes i ho sap tot sobre ells, li pots parlar de futbol, de quin és el seu plat preferit, la seva família, i temàtiques similars. Si l'usuari consulta una altra cosa, contestarà amb evasives”, explica Yamile Sánchez, responsable de contingut d'Aivo, una de les grans empreses d'intel·ligència artificial en castellà i portuguès que proveeix les webs de Telefónica o Sony. 

SIRI, LA PRECURSORA

Però la investigació està deixant veure èxits espectaculars també en mòbils des que Siri, l'assistent virtual de l'iPhone, es va colar a les butxaques de molts usuaris el 2011. Les presses d'Apple per incloure-la al sistema operatiu va fer que deixessin fora moltes funcions que després van anar incorporant.

“L'última generació d'assistents s'està centrant en la interacció fàcil amb ells mitjançant veu i text però s'està anant més enllà. Google, Microsoft i Facebook tenen potencial per crear perfils més interessants”, explica Javier Vázquez Salceda, professor de Machine Learning a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).

Perquè entrenar un 'chatbots' requereix molts exemples, més d'un milió de converses, almenys, i patrons fixos. Un dels grans fiascos ha sigut el de Microsoft amb Tay, una suposada adolescent virtual a Twitter, la qual van haver de retirar perquè, després de patir l'atac dels trolls, com que el sistema aprèn del que llegeix, en 24 hores se'ls va tornar racista i nazi. 

"Perquè un robot informàtic aprengui "Perquè un robot informàtic aprengui necessita veure la mateixa seqüència moltíssimes vegades, un nen necessita veure-la una sola”, afirma Ramón López de Mantaras

Google, que acaba de guanyar el gol al campió mundial de la disciplina, es va sumar el 2012 a la carrera amb Google Now, un assistent per a Android i Chrome que és capaç de rastrejar l'usuari en totes les seves activitats que passin per internet, des dels llocs on ha estat fins a les compres que ha fet o els temes que li interessen, i anticipar-se al que vol. Des de fa un any, també gestiona 'apps' que no són de Google.

APRENENTATGE MECÀNIC I HUMÀ

Notícies relacionades

“Perquè un robot informàtic aprengui necessita veure la mateixa seqüència moltíssimes vegades, un nen necessita veure-la una sola”, afirma Ramón López de Mantaras, director de l'Institut d'Investigació en Intel·ligència Artificial (IIIA) del CSIC i la UAB. “Les noves tendències són l'anàlisi massiva de dades però sense desenvolupar sistemes que copiïn el model cerebral de l'aprenentatge humà. Però també volen els avions i no ho fan movent les ales”.

L'error en les converses encara existeix. “Ningú investiga la semàntica del llenguatge, per això són converses fràgils. Sembla que entenen però és mentida. Es basen en estadístiques, paraules clau o frases que s'han dit. No hi ha comprensió semàntica ni d'anàfores”, diu López de Mantaras, per a qui els progressos s'han de “veure amb cautela, perquè hi ha tendència a sobrevendre el que existeix. Passaran dècades fins que vegem la ciència-ficció de 'Her'”.