La investigació de L'ACCIDENT deL TREN ALVIA

Només el maquinista serà jutjat per la tragèdia fèrria de Santiago

El jutge finalitza la instrucció sense imputar cap exdirectiu d'Adif

Considera que la imprudència del conductor és l'única causa del sinistre

El tren sinistrat a Santiago de Compostel·la el juliol del 2013.

El tren sinistrat a Santiago de Compostel·la el juliol del 2013. / DAVID CASTRO

2
Es llegeix en minuts
MANUEL VILASERÓ
MADRID

Només el maquinista seurà al banc dels acusats per l'accident de l'Alvia que va tenir lloc el juliol del 2013 a Santiago de Compostel·la tot  i que durant la investigació van arribar a estar imputats en dues ocasions diversos exdirectius d'Adif, l'administrador públic de les infraestructures ferroviàries. El jutge Andrés Lago Louro va tancar ahir la fase d'instrucció del cas amb Francisco José Garzón Amo com a únic imputat per l'homicidi de les 80 víctimes mortals i les lesions de 144 persones més per imprudència professional greu.

El jutge conclou que «la causa directa, que decididament ha desencadenat» l'accident va ser «l'excés de velocitat» i que la responsabilitat «resideix en exclusiva en la imprudència del maquinista fruit d'una conducció desatenta a les circumstàncies de la via i a la senyalització, motivada al seu torn per una trucada» telefònica mantinguda amb l'interventor «que es prolonga més del que seria necessari».

A PENES VA FRENAR / L'acte recorda que el tren entra al túnel que precedeix el revolt a una velocitat de 195 km/h i descarrila a 179 km/h, quan la màxima permesa era de 80 km/h. Per evitar el fatal desenllaç, segons les proves efectuades pels pèrits, només huria calgut que el maquinista hagués pitjat el fre per abaixar la velocitat a 155 km/h.

Els possibles defectes de la senyalització denunciats pels peritatges encarregats per les víctimes són menyspreats pel jutge. «Almenys cinc quilòmetres abans d'arribar al lloc de l'accident hi havia a la via senyalització més que suficient perquè un maquinista mitjanament diligent pogués adonar-se de la proximitat de l'estació de Santiago», afirma.

NOU EN LA CAUSA / El magistrat ha pres la decisió un any després d'incorporar-se al cas, un any durant el qual no ha ordenat cap més diligència que la ratificació dels seus informes per part dels pèrits judicials. Un d'aquests informes va servir perquè el seu antecessor en la causa, Luis Alaéz, traslladat a petició pròpia, imputés els exdirectius d'Adif per no haver instal·lat el sistema de senyalització ERTMS que hagués frenat automàticament el tren.

Notícies relacionades

L'acte admet que és «evident» que la seguretat de la via «podia ser millor» però al·lega que «no hi ha cap element que permeti atribuir causalment, des del punt de vista penal, la gènesi de l'accident a l'absència d'ERTMS». «No hi ha cap disposició normativa que imposés com a obligatori aquest sistema de seguretat», afirma, recordant el que va dir l'Audiència Provincial a l'aixecar les imputacions dels exdirectius.

El fiscal i les acusacions tenen deu dies de termini per formular els escrits d'acusació que donaran peu a l'acte d'obertura de judici oral.