Estafats per parlar

Els usuaris relaten les tècniques que utilitzen els delinqüents per aconseguir que es mantinguin al telèfon i vagin consumint minuts

Afectat 8 L’Ian, amb el seu mòbil.

Afectat 8 L’Ian, amb el seu mòbil. / ELISENDA PONS

2
Es llegeix en minuts
C. J. / BARCELONA

«Hola, ¿has rebut el ram que et vaig enviar?», «¿T'arriben els meus missatges?», «¿Vols participar en una enquesta i guanyar un val descompte per a Mercadona [o Lidl o Zara]?», «Posa't en contacte per a una segona entrevista de treball». Fins i tot: «El seu familiar està a l'hospital i necessita una transfusió de sang, truqui sisplau al…», rebut de matinada. O una web en què per participar en una promoció demanen el número de mòbil amb condicions il·legibles.

Els reclams són múltiples i arriben per SMS i Whatsapp. L'engany sempre és el mateix: aconseguir que algú truqui a un número o enviï un missatge de tarifació addicional. I llavors, fer que passi el màxim temps possible al telèfon. Una mostra més de la trucada enginyeria social (que algú faci el que un vol), el sistema de frau més perfecte que hi ha.

«¿Vols guanyar diners com a acompanyant per a sopars?». Va ser el reclam que va rebre l'Ian, de 24 anys, a través d'una pàgina de cites. La noia que li feia la proposta li va donar un número de mòbil i van parlar. «Em va explicar que es tractava d'acompanyar empresàries en sopars o actes, que no havia de fer res més si no volia i que per una hora em pagaven 450 euros, i 750 euros més si accedia a mantenir-hi relacions. Total, 1.200 euros per tres hores. Quan li vaig dir que sí, em va donar un número 803 però em va dir que no em preocupés, que la trucada sortiria gratis si arribava fins al final de l'entrevista», explica a EL PERIÓDICO.

Avisos de l'operadora

Hi va trucar. De fet, primer va haver d'avisar la seva companyia, Lowi, perquè li activessin el servei de tarifació especial perquè l'operadora low cost el desactiva per defecte. «Van començar a fer-me preguntes: físic, dades, gustos sexuals… Al principi estaven només per mi, després anaven dilatant les preguntes. Si insistia i desconfiava, em tornaven a dir que al final em donarien el codi».

 

Notícies relacionades

La seva operadora el va avisar quan ja portava 120 euros de despesa, però l'Ian va seguir amb el telèfon d'un amic fins que es va adonar de l'engany. «Gairebé 300 euros entre les dues trucades. Al meu amic els hi tornaré, és clar, i a l'operadora també, però a aquells no els penso pagar», afirma enfadat.

També el Jordi, de 17 anys, va picar a través d'una web en què li oferien un iPhone gratis si s'apuntava a una promoció a través d'un 803. «No sé quantes vegades hi va trucar, però la factura pel número ha pujat a 380 euros», explica el seu pare. «Pensava que tenia aquest tipus de números bloquejats, però vés a saber si quan vam canviar el contracte per tenir fibra òptica amb Jazztel es van desactivar les restriccions», apunta l'home, que encara no se'n sap avenir. «He anat a l'oficina de consum, però Jazztel no em diu com puc pagar la part de la factura que accepto. Estem sense mòbil i sense internet. I si els dono de baixa he de pagar el recàrrec per la permanència».