«L'AVE és per a rics»

La majoria dels viatgers del 'Costa Brava' l'escollien per raons econòmiques

Un tren Estrella, quan encara tenia lliteres.

Un tren Estrella, quan encara tenia lliteres. / ARXIU / PERE BATLLE

2
Es llegeix en minuts
M. V. / MADRID

¿Qui pot preferir travessar Espanya en incòmodes lliteres o seients inclinables, en un tren que es balanceja sense parar durant més de vuit hores, abans que pujar a l'hipermodern AVE? Segons les dades de Renfe, gairebé 90.000 persones l'any passat amb una gran varietat de raons entre les quals l'econòmica era la decisiva. No tan sols el bitllet en si era barat, sinó que permetia arribar a la ciutat de destinació, ja fos aquesta Madrid o Barcelona, a primera hora del matí sense pagar nit d'hotel. Joves motxillers que volen viatjar econòmicament, immigrants que van a visitar la família i treballadors d'empreses sense grans mitjans que volen arribar a primera hora fins ara componien el perfil bàsic de l'usuari.

S'ha de tenir en compte que abans fins i tot de la posada en marxa de l'AVE, quan els Alvia ja oferien un temps de viatge raonable entre Madrid i Barcelona, Renfe va suprimir els vagons amb llits individuals i les dutxes del Costa Brava per estalviar costos.

«L'AVE és un tren per a rics». Aquesta era la resposta gairebé unànime dels viatgers quan se'ls preguntava per què optaven pel nocturn. Ricard Riol, el president de la plataforma catalana Promoció del Transport Públic (PTC), opina que Renfe «s'equivoca si creu que els passatgers del nocturn es passaran a l'AVE i ja està». En aquest sentit valora positivament que s'hagin ampliat les places amb forts descomptes en els últims trens de la nit i els primers del matí com es podia comprovar ahir a la pàgina web. Però adverteix que estaran «atents que no hi hagi pujades de preu quan passi l'efecte notícia».La seva interpretació, abonada pels seus contactes a la companyia ferroviària, és que aquesta ha fet càlculs del que li costaria renovar la flota dels antiquats trens i ha arribat a la conclusió que li sortia més a compte abaratir les places dels AVE que poden complir una funció similar. El problema és que el més fàcil és que aquest tipus de mesures es vagin diluint a mesura que passi el temps.

Notícies relacionades

La decisió s'emmarca, segons els defensors del transport públic, en una «política comercial equivocada» que aposta per l'AVE a costa del que sigui, quan en altres països com Itàlia i Alemanya amb línia d'alta velocitat, especialment aquest últim, es manté una important xarxa de servei de trens nocturns.

Aquest diari va entrevistar el juny del 2008 un ferroviari, Miguel Ángel López, que havia pujat al Costa Brava per «poder dir» que havia viatjat en un dels últims que efectuava el recorregut. Malgrat l'intent de Renfe de suprimir-lo, el tren ha sobreviscut gairebé set anys més. Desconeixem si l'home va poder pujar al que dimarts a la matinada va sortir per última vegada de Sants. Un anunci de Renfe no hauria estat sobrer perquè almenys els romàntics del transport ferroviari s'haguessin pogut acomiadar en condicions.