Vint anys a internet

EL PERIÓDICO, primer diari d'Espanya que va entrar a la xarxa, aposta pels continguts digitals de qualitat

3
Es llegeix en minuts
SAÜL GORDILLO / BARCELONA

Encara és aviat per definir internet. «Estem intentat replicar els models antics en un món digital nou i és massa aviat per definir-ho. També és aviat per saber quins models de negoci funcionen o no», va dir el guru del nou periodisme Jeff Jarvis en la seva recent visita a Madrid. La premsa escrita fa anys que es reinventa, intentant compensar la caiguda dels ingressos en el suport de paper amb nous canals i formats digitals. La innovació és el nervi de la transformació que protagonitzen els mitjans, i en aquest sentit aquest diari ha estat pioner a Espanya. Fa 20 anys, el 7 de novembre de 1994, es va iniciar el servei digital d'EL PERIÓDICO, el primer diari a internet gràcies a la xarxa Servicom. Els usuaris -un miler en els primers cinc dies de funcionament- disfrutaven fa dues dècades de la portada, les pàgines d'Opinió, la guia de televisió i un resum de les notícies en 3 minuts. Així hauria de començar la crònica del retorn al futur del periodisme digital a Espanya. «EL PERIÓDICO va ser el primer diari a llançar els seus continguts a través dels anomenats Bulletin Board System (BBS). Luis Ángel Fernández Hermana va tornar d'un congrés als Estats Units amb aquesta idea i la nostra capçalera, amb Mario Santinoli com a director tècnic, la va aplicar gràcies a un servei connectat per nodes.

«Els usuaris, amb ordinador, mòdem i connexió telefònica, disposaven de les notícies en unes carpetes», explica Eudald Domènech, empresari de Vic, fundador de Servicom i pioner de les noves tecnologies. Mesos després, passant prèviament per un cedé, es reproduïa l'edició impresa en format PDF, i el diari va innovar llançant la seva pàgina web, la primera d'un gran mitjà a Espanya. Ens remuntem al 25 de maig de 1995, i des d'aleshores tot ha estat una història d'èxit amb notables innovacions. La primera web de notícies actualitzant-se permanentment en dos idiomes (castellà i català) des del 1997, el mateix any del projecte visionari NewsPad -un iPad per a diaris una dècada abans de l'invent de Steve Jobs-, el llançament de l'aplicació e-Periódico amb tots els continguts de qualitat per a subscriptors (2011), la incorporació del codi QR al paper per consumir vídeos i informacions multimèdia des de mòbils i tauletes (2012) i l'aposta per la integració digital de la redacció i el web first els tres últims anys.

El rotatiu que, en democràcia, va incorporar les classes populars catalanes a la lectura de premsa diària, amb un format i un disseny moderns fa 35 anys, ha revolucionat l'organització de la seva redacció pensant en els nous hàbits de consum de la informació. Les notícies d'última hora es publiquen contínuament a la web i es difonen a les xarxes socials Twitter i Facebook pensant en lectors que cada vegada més s'informen en moviment --un 40% del trànsit arriba per mòbils i tauletes-- i que comparteixen i participen en totes les plataformes.

Notícies relacionades

Aquest octubre, @elperiodico.com va batre el seu propi rècord d'audiència amb un creixement acumulat superior al 33% i més de 6 milions d'usuaris mensuals, segons les dades de mesurament censal de comScore. El salt coincideix amb la publicació a la web, durant tota la jornada, de continguts de qualitat per a subscriptors o usuaris registrats que disposen de 30 clics mensuals gratuïts. La immediatesa i la informació en temps real -directes amb vídeo i textos al minut- no són incompatibles amb l'anàlisi, l'opinió i les apostes periodístiques, que conviuen en la home amb notícies obertes a tots els usuaris.

Vint anys després de la irrupció en una internet prehistòrica amb mòdems, EL PERIÓDICO llança exclusives a la web -l'abdicació del rei Joan Carles- que hores després mereixen edicions especials en paper. Dues dècades per canviar-ho tot. Primer, en digital.