ELS EQUIPS TECNOLÒGICS
El revolt fatal no disposa de la seguretat més avançada
La via té dos sistemes d'alerta, i aquest punt té el més antiquat de tots dos
Just al lloc del sinistre, la línia abandona el sensor més desenvolupat
A l'espera que les investigacions determinin el grau de responsabilitat del maquinista, hi ha algunes coses que estan clares. Si en el tram en què el tren va descarrilar hi hagués hagut un altre sistema de seguretat més modern, com el que regia en el tram immediatament anterior de la mateixa via (ERTMS), habitual en les noves línies d'alta velocitat, l'excés de velocitat mortal no s'hauria produït. L'ERTMS (European Rail Traffic Management System) hauria frenat l'Alvia. Sense saber encara per què el maquinista va agafar el revolt d'A Grandeira a més del doble de la velocitat límit, l'ERTMS ho hauria evitat.
A la carta d'itinerari que el treballador de Renfe tenia sobre el quadro de comandaments -una informació que porten sempre al davant- s'especifica que, justament a l'altura del quilòmetre 84,2, abans d'arribar a la bifurcació, es rebaixa la velocitat màxima permesa dels 220 quilòmetres per hora a 80. També és el punt exacte en què s'abandona el sistema de seguretat ERTMS per un altre, segur però més antic: ASFA (Anunci de Senyals i Frenada Automàtica).
Aquest només frena el tren si aquest se salta un semàfor o un senyal de limitació extraordinària, per exemple, per obres. Però si el tren porta excés de velocitat però no se salta cap senyal, l'ASFA no actua. L'ASFA regeix en tota la xarxa ferroviària convencional espanyola i en alguns trams de les línies d'AVE, en què coexisteix amb l'ERTMS, com la de l'accident.
'DIÀLEG' CONSTANT
Si en el tram del sinistre hi hagués hagut ERTMS, dispositiu més modern i intel·ligent en què la infraestructura i el tren dialoguen constantment, un excés de velocitat hauria estat neutralitzat immediatament.
L'ERTMS, que el maquinista havia abandonat un instant abans (vegeu el gràfic adjunt), sí que supervisa estrictament la velocitat del tren. Per això de vegades alguns responsables de l'operadora o de les constructores dels trens asseguren que es tracta d'una conducció completament segura. E
l sistema envia senyals al tren perquè, per exemple, si en els 10 quilòmetres següents ha de reduir de 250 quilòmetres per hora a 100, es faci de forma gradual. És el que es coneix com «revolt de frenada». Va mesurant la velocitat i la distància que queda i el comptaquilòmetres assenyala com ha d'anar frenant. Si el maquinista en fa cas omís, el sistema l'avisa amb xiulets i llums, a ell i al centre de control. Només permet desobediències en els tres quilòmetres següents al punt de l'ordre. Si persisteix en la desobediència, el sistema frena el tren. Si al revolt hi hagués hagut ERTMS, no hi hauria hagut tragèdia.
- A Ceuta Mor Abdou Ngom, icona de la crisi migratòria per l’abraçada viral a una voluntària de la Creu Roja
- Drets humans Mor una icona de la crisi migratòria per una abraçada viral
- Barcelona es juga un 14% del PIB si els turistes la deixessin de visitar
- Comerç BCN descarta comprar El Centre de la Vila i deixa pendent el seu futur
- Incivisme Un prostíbul en un pis del carrer d’Aragó causa enuig al Clot