mobilització contra les autopistes de pagament

#novullpagar pitja l'accelerador

La concessionària Abertis calcula que l'1,5% dels cotxes van secundar la crida a no abonar peatges

La protesta antipeatges col·lapsa la C-32 a Vilassar, però aconsegueix un èxit modest a la resta d'autopistes

Acompanyem membres de la plataforma Prou Peatges alpeatge de Martorell. / MÒNICA TUDELA

3
Es llegeix en minuts
ANTONIO MADRIDEJOS / Barcelona

La plataforma Prou Peatges ha tingut aquest dimarts un èxit modest en la seva crida a no pagar a les autopistes (consigna seguida fins a les dues del migdia per uns 2.500 cotxes segons les empreses concessionàries), però sí que va obtenir un èxit rotund en el seu objectiu de donar a conèixer les seves queixes. La plataforma, que denuncia l'existència de peatges en més del 50% de les vies ràpides catalanes i exigeix que siguin retirats perquè els considera de sobres amortitzats, prepara una altra protesta per al dia 20 de maig. Fins a aquest dimarts, els objectors eren uns 100 diaris.

Els problemes en els 11 peatges on s'ha convocat la protesta han estat escassos, excepte a Vilassar (Maresme, C-32) i Sant Vicenç de Castellet (Bages, C-16), encara que un dels convocants ha al·legat que el seu objectiu no era provocar un col·lapse a la carretera, sinó simplement passar les barreres sense pagar per denunciar el tracte "injust" que reben els conductors catalans. La iniciativa tenia el suport de Solidaritat per la Independència (SI) i Esquerra Republicana (ERC).

Treballadors amb flegma

A partir del migdia, tal com havien acordat a les xarxes socials, els participants en el boicot han començat a arribar als peatges tocant el clàxon i onejant banderes catalanes. En aquells moments, que coincidien amb les manifestacions del Primer de Maig, el trànsit era escàs.

"No vull pagar", repetien els objectors als soferts treballadors de les autopistes, que estaven perfectament informats del boicot. De fet, els conductors díscols no han hagut d'explicar els motius pels quals no volien pagar perquè els treballadors, amb molta indolència, es limitaven a assentir, sortien de la cabina, agafaven la matrícula i els aixecaven la barrera. Tot en ordre i de manera pacífica. L'únic problema s'ha produït quan algun objector s'ha negat a passar per la barrera amb el semàfor en vermell.

Alguns conductors que eren al peatge han volgut imitar els manifestants, però la majoria han acabat desistint quan el treballador els informava que s'exposaven a una multa de fins a 100 euros i que apuntarien la matrícula. La lentitud del procés, sumada a les poques ganes de passar dels mateixos convocants, ha provocat que es formessin algunes retencions. Hi ha hagut fins i tot conductors aliens a la protesta, inclosos molts estrangers, que tocaven el clàxon pensant que eren davant un problema tècnic del peatge.

¿Barreres aixecades?

L'empresa concessionària Abertis ha informat que, entre les 6.00 i les 14.00 hores, uns 2.500 conductors (l'1,5% del total) s'han negat a pagar seguint la crida de la plataforma Prou Peatges. Encara que la companyia ha assegurat que no ha aixecat barreres en cap cas, els convocants afirmen el contrari i asseguren que això impedirà tramitar multes. La concessionària Autema, també afectada per la protesta en un dels seus peatges, no ha fet valoracions sobre la jornada.

Als peatges de Mollet del Vallès (C-33), Martorell (AP-7) i Girona Sud (AP-7), com ha pogut comprovar aquest diari, la protesta ha estat protagonitzada majoritàriament per simpatitzants de la campanya que s'havien desplaçat a propòsit, amb banderes, pancartes i megàfons. Alguns fins i tot han arribat a passar pel peatge dues vegades. El temps d'espera ha oscil·lat entre 5 i 20 minuts en el moment àlgid de la protesta, entre les 12.00 i les 12.45 hores. Els manifestants han ocupat els carrils de pagament manual, però molts conductors, al veure el retard, han canviat de carril.

L'èxit més gran l'ha obtingut la plataforma a Vilassar, a la C-32, on s'han registrat retencions d'aproximadament un quilòmetre en els dos sentits, segons el Servei Català del Trànsit (SCT). Al Maresme, que compta amb el peatge més antic d'Espanya, els manifestants han animat ciutadans aliens al boicot a seguir-los els passos. Al principi, la protesta s'ha fet a les barreres manuals, però després s'ha traslladat a les automàtiques i algun cotxe ha passat també sense pagar pel carril de Teletac.

Notícies relacionades

La protesta ha provocat un altre quilòmetre de cues a la C-16, a Sant Vicenç de Castellet, quan els manifestants han decidit tallar la via a l'altura del peatge.

Hipocresia

En un comunicat, els organitzadors de la protesta han celebrat "la participació massiva" dels catalans i han exigit a Abertis i a la Generalitat el "desmantellament dels peatges a Catalunya". Segons la plataforma Prou Peatges, els catalans han enriquit les concessionàries durant 43 anys perquè han pagat "desenes de vegades els costos" de la construcció de les vies. La plataforma ha denunciat també la "hipocresia" dels diputats ("tots excepte els de SI", assegura) que han "volgut fer-se la foto [...] mentre que els catalans encara els paguen els peatges a través del Teletac".