Anar al contingut

CONCURS INTERNACIONAL

El planter matemàtic

21.500 estudiants catalans d'entre 15 i 18 anys participen en les proves Cangur

La competició, formada per 30 problemes creatius, busca incentivar l'afició per la matèria

ANTONIO MADRIDEJOS
BARCELONA

«No són problemes especialment difícils, ni de bon tros, però sí que requereixen lògica, concentració i molta imaginació», resumia ahir Joan de Solà-Morales, un dels coordinadors de les proves Cangur de Matemàtiques, mentre uns 150 estudiants catalans d'entre 15 i 18 anys omplien ahir enmig d'un silenci sepulcral (i una mica de nervis) els quatre folis i 30 problemes de què constava el repte. La prova se celebrava a la seu de l'Institut d'Estudis Catalans (IEC), a Barcelona, però al mateix temps en 137 emplaçaments més de tot Catalunya. «Ha sigut un èxit -prosseguia orgullós De Solà-Morales-. S'han presentat un total de 21.500 alumnes de 559 centres educatius». L'any passat en van ser 19.600.

Les proves Cangur, que compleixen aquest any la seva 17a edició, se celebren simultàniament en 51 països amb l'objectiu d'incentivar el gust per les matemàtiques i fomentar les vocacions en un moment difícil, resumeix una altra de les organitzadores de la prova, Marta Berini: «És un dia per passar-s'ho bé», insisteix.

«Si féssim una prova molt teòrica i difícil no aconseguiríem el suport popular que tenim ara. Aquest no és el nostre objectiu, sinó incidir en els aspectes creatius dels alumnes», incideix De Solà-Morales, que és president de la Societat Catalana de Matemàtiques, filial de l'IEC. En alguns països, com a l'Àsia i a l'Est europeu, les Cangur s'han convertit en un fenomen de masses. «En total està previst que hi participaran uns sis milions d'estudiants al món», diu Berini.

Les preguntes, adaptades en quatre grups a l'edat dels participants (des de tercer d'ESO fins a segon de Batxillerat), són de tipus test i presenten una complexitat que va augmentant a mesura que avança la prova. Els errors es penalitzen, cosa que redueix la possibilitat d'encertar-la per pura sort. «No són els típics problemes curriculars -reitera Berini-, sinó que per resoldre'ls es necessiten normalment estratègies diferents de les que estan acostumats». Com es pot apreciar en els exemples del requadro inferior, algunes qüestions tenien l'aspecte d'una endevinalla. En opinió de Solà-Morales, «el més difícil no són tant les 30 preguntes, sinó tenir temps per respondre-les ràpid». Els estudiants disposaven d'una hora i quart. «No s'han de desanimar si no les acaben totes», prossegueix. El nivell de dificultat és similar al d'edicions prèvies.

Va faltar temps

Encara que l'important era participar en aquesta «festa de les matemàtiques oberta a bons i no tan bons estudiants», com la va definir De Solà-Morales, la veritat és que molts dels 21.000 participants van demostrar un saludable esperit competitiu. Alguns venien fins i tot amb la lliçó apresa, fruit de participacions prèvies, i havien practicat en classe. La Clàudia i el Martí, de 15 anys, alumnes de l'Institut del Teatre, reconeixien: «Són problemes molt pràctics que te'ls has de llegir bé abans de començar». A la majoria dels participants els va faltar temps. «Les primeres preguntes, les que puntuaven menys, eren molt fàcils, però al final es complicava molt», insistia Zuhair, de 16, estudiant de l'IES Consell de Cent, també de Barcelona. «Havíem preparat exàmens d'aquest tipus», assumia la Julia, del mateix institut.

Tots els participants van rebre un diploma com a premi simbòlic. Una vegada corregits els problemes, un procés que portarà uns 15 o 20 dies, els 80 alumnes que hagin obtingut millor puntuació (20 per curs) rebran una menció especial i seran premiats en una celebració que es portarà a terme el maig vinent.

Vegeu el vídeo d'aquesta notícia amb el mòbil

o a e-periodico.cat

0 Comentaris
cargando