balanç del corredor de l'ave madrid-barcelona
L'AVE Madrid-BCN celebra un any amb un impuls dels descomptes
L'11 de març entrarà en vigor la rebaixa de fins al 50% per als bitllets comprats a última hora
A partir de dilluns que ve, les tarifes 'Estrella' i 'Web' es podran adquirir fins al dia de sortida

AVE Barcelona-Madrid.
Les crítiques pels alts preus de l'AVE Madrid-Barcelona no han caigut en sac foradat. Renfe va anunciar ahir, coincidint amb el primer aniversari de la línia, la implantació de noves ofertes que es posaran en marxa de manera immediata. Així, a partir de dilluns que ve, els descomptes del 40% (tarifaEstrella) i el 60% (Web) es podran adquirir sense les limitacions d'una i dues setmanes d'antelació establertes fins ara. Estaran vigents fins al mateix dia de sortida del tren. I el dia 11 de març entrarà en vigor un bitllet amb un descompte del 50% vinculat als seients que quedin buits i que es podrà comprar les últimes 24 hores.
El sistema tarifari s'aproximarà així al del TGV francès, en què és el nombre de places vacants en cada moment el que fixa els preus, però només ho notarà de veritat la butxaca dels passatgers si el volum de bitllets als quals s'aplica arriba a ser significatiu. Una incògnita que només el temps podrà resoldre.
SENSE LA MINISTRA
La delegació del Ministeri de Foment desplaçada ahir a Barcelona per oferir el balanç del primer any del tren veloç no va aclarir el dubte. La delegació, en absència de la ministra Magdalena Álvarez, la va encapçalar la secretària d'Estat d'Infraestructures, la també andalusa i inspectora d'Hisenda Josefina Cruz. Ella va ser qui va glossar el gir que la nova infraestructura ha donat a la manera de viatjar entre les dues capitals.
"La quota de mercat del tren en comparació de l'avió ha passat de l'11% al 48% del gener passat". I ho ha fet amb una puntualitat del 99,18% i un nombre mínim d'incidències. Un fet impensable quan els esvorancs sobresaltaven un dia sí i l'altre també el tram final de construcció de la línia.
OCUPACIÓ DEL 63%
Cruz també va reconèixer que l'AVE és "un producte car en la mesura que hi ha un preu base", una tarifa oficial de partida, però va defensar "la flexibilitat" que introdueixen "les tarifes promocionals". El seu volum dependrà de com evolucioni la demanda. "Anirem afegint bitllets a aquests preus, sempre que l'ocupació ho permeti", va precisar el director d'alta velocitat i llarga distància de Renfe, Abelardo Carrillo.
L'ocupació mitjana del tren ha estat en el seu primer any del 63%. És a dir, que quatre de cada 10 seients han viatjat buits, fet que ofereix un important marge de maniobra per a les rebaixes. Carrillo va reconèixer que "l'ocupació no és òptima". Si es portés a l'extrem la nova flexibilitat, el nombre de bitllets en oferta es podria multiplicar per quatre.
UN 7% DE 'WEB' I 'ESTRELLA'
Fins al 30 de novembre passat, només s'havien venut un 2,6% de tiquets en tarifaWebi un 4,57% enEstrella, segons una resposta parlamentària al diputat de CiU Pere Macias a la qual ha tingut accés aquest diari. Aquestes xifres van pujar respectivament al 7,22% i al 7,93% des que, per Nadal, coincidint amb la caiguda de passatgers causada per la crisi, ja es va ampliar per primer cop el nombre de bitllets en oferta, segons les dades facilitades ahir per Renfe.
De totes maneres, Carrillo va advertir que una manera de transport no pot anar molt més enllà del 75% d'ocupació perquè a partir d'aquest punt existeix el perill de "saturació, cosa que comportaria una pèrdua de qualitat". També va anunciar que "no s'aplicarà mai una política generalitzada de preus barats" perquè s'està donant "un servei de molta qualitat i de molt cost". La ministra va assenyalar dimarts passat al Senat que el servei ofert per l'AVE és de millor qualitat i més puntualitat que l'operat pel TGV francès.
Notícies relacionadesMALETÍ I CORBATA El preu mitjà del bitllet adquirit pels passatgers que han viatjat durant el primer any en classe turista és d'entre 77 i 78 euros per trajecte, sense comptar amb l'augment experimentat aquest any, que ha triplicat l'import de la inflació. A partir d'aquests preus, el perfil majoritari del passatger és el d'un home (61%) que viatja per motius de feina (61%) i que té estudis universitaris (71%).
Per als viatgers freqüents Renfe oferirà una altra millora. A partir del proper 1 de març, els avantatges del programa de punts Club AVE --similar al de la targeta Iberia Plus--, s'estendran a totes les línies de llarga distància encara que no hi circulin els trens de l'alta velocitat. Viatjar entre Madrid i Barcelona proporcionarà uns descomptes posteriors, per exemple, en la línia de Barcelona a Galícia, en la qual els trens ara triguen dues hores menys gràcies al fet que els nous Alvia circulen per la línia d'alta velocitat.
- Turisme de masses Inventen platges falses per despistar els turistes a les Balears
- Pobresa a Catalunya La vida en un garatge de tres nens de l’Hospitalet: «¿Fins quan hem d’estar així?»
- Protesta Joves extutelats imploren a Drets Socials que no els faci tornar ajudes
- Baròmetre municipal La vivenda supera la inseguretat com a principal problema dels barcelonins
- INFRAESTRUCTURES El Govern donarà avui llum verda a dos intercanviadors ferroviaris al Vallès