Sense telèfon, sense diners, sense llit fix

Santos Cerdán és ja l’intern més novell del mòdul d’ingressos del Centre Penitenciari Madrid 5, més conegut com la presó de Soto del Real.

«El poble s’ha quedat fotut, és la veritat», diuen alguns veïns de Milagro

Vehículo de la policía que ha trasladado a Santos Cerdán a la prisión de Soto del Real , en Madrid.

Vehículo de la policía que ha trasladado a Santos Cerdán a la prisión de Soto del Real , en Madrid. / José Luis Roca

2
Es llegeix en minuts
Juan José Fernández

Santos Cerdán té per davant dies d’adaptació a la vida carcerària, en què, segons fonts penitenciàries, vigilants i responsables del centre extremaran el seguiment sobre el seu aterratge en la seva nova realitat a Soto del Real.

Aquesta realitat comprèn ara per a Cerdán estar sotmès a examen mèdic i psicosocial sense més notícies de l’exterior que altres presos, esperar un emplaçament fix en el qual passar els dies i rebre –en aquest cas menys probable– una tasca intramurs.

És un procés que ja han recorregut abans nombrosos dirigents polítics en les seves tribulacions judicials, com Luis Bárcenas o Rodrigo Rato, i que no ha canviat en els últims anys. Cerdán ha de passar les seves primeres nits, fins que se li assigni una cel·la menys provisional, en el mòdul d’ingressos de Soto del Real. A l’arribar, a Santos Cerdán se’l va escorcollar i se li va requerir la documentació. Es va comprovar fefaentment la seva identitat, se li va fer una foto per a la fitxa penitenciària i se li va retirar el DNI entre altres efectes personals, com el mòbil. El seu DNI va quedar guardat a l’oficina de gestió de la presó, i el mòbil, apagat i custodiat a l’oficina de seguretat.

Tampoc es permet a Cerdán la corbata amb què, a bord d’un taxi, va arribar al matí al Suprem. No és una prohibició especial: aquesta peça està proscrita dins de la presó per un protocol de seguretat a què s’ha d’aclimatar el nouvingut. De la mateixa manera, li van quedar confiscats els diners i les targetes que portava. Els diners en metàl·lic s’ingressen en el seu peculi, el compte al qual pot recórrer per a compres a l’economat de la presó... De no més de 100 euros a la setmana.

Una vegada identificat, fotografiat, escorcollat i inscrit, Cerdán passarà un examen mèdic. En el moment d’emetre aquesta informació no l’havia passat encara, segons les fonts consultades, i a les vuit es va servir el sopar a Soto. El personal facultatiu escasseja a les presons administrades per Interior, amb un 70% de dèficit en la cobertura de places sanitàries. No obstant, el reglament estableix que l’examen mèdic ha de tenir lloc en les primeres 24 hores. En aquesta trobada no només s’avalua l’estat de l’intern, també pren nota dels tractaments que està seguint i els fàrmacs que consumeix, que passa a subministrar-li la sanitat penitenciària.

Notícies relacionades

El tràmit d’arribada inclou també una trobada amb el treballador o treballadora social i amb un educador, que anotaran les circumstàncies que envolten el pres. Les dues cites són preceptives, ja que d’elles ha de sortir un informe per a la Junta de Tractament de la presó, abans que, en un màxim de cinc dies, decideixi el mòdul i la cel·la d’allotjament definitiu per a la seva estada.

Pel mateix tràmit va passar al novembre Víctor de Aldama, fins ara l’únic membre de la trama Koldo que havia passat temps entre reixes, si bé amb prou feines va tenir temps d’aclimatar-se en un mes i deu dies d’estada.