Protesta

Joves extutelats imploren a Drets Socials que no els faci tornar ajudes

La Generalitat envia a centenars de nois i noies cartes en les quals els insta a retornar fins a 40.000 euros per suposades irregularitats en els cobraments

Joves extutelats imploren a Drets Socials que no els faci tornar ajudes
1
Es llegeix en minuts
Elisenda Colell
Elisenda Colell

Periodista

Especialista en pobresa, migracions, dependència, infància vulnerable, feminismes i LGTBI

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Una vintena de joves extutelats van protestar ahir davant les portes de l’antiga DGAIA (Direcció General de Prevenció i Protecció de la Infància i l’Adolescència) ara, després de la reforma, DGPPIA, contra les cartes de recobrament que en els últims dies ha enviat el Govern a centenars d’extutelats que, dels 18 als 23 anys, perceben una prestació econòmica de 730 euros mensuals. "A mi em demanen 22.548,72 euros per coses que no són certes. Cada sis mesos parlava amb el meu referent i anàvem veient l’evolució. Ara em demanen que torni uns diners que no veuré en la vida. Si hem de tornar-lo ens enfonsaran", lamenta Lorena Aranda, una de les portaveus d’aquest col·lectiu que ja suma més d’un centenar d’afectats, tot i que calculen que en podrien ser milers.

Notícies relacionades

La Conselleria de Drets Socials remarca que té l’obligació legal d’enviar aquestes notificacions i s’ha ofert a acompanyar els afectats. Addueix que està "fent ara el que no s’ha fet en els últims 10 anys", que és controlar fil per randa les ajudes. "Nosaltres no en tenim la culpa", clamen els joves, que tenen 10 dies hàbils per presentar al·legacions i aportar la documentació que se’ls requereix. El departament apunta que pot ser que l’import a tornar sigui molt menor o fins i tot no hagin de tornar res si justifiquen les dades que se’ls demanen.

L’11 de juny passat, la Sindicatura de Comptes de Catalunya va publicar un informe segons el qual entre el 2016 i el 2024 la Generalitat havia pagat 167 milions d’euros en ajudes socials a persones a qui no els corresponia.