Ripollès

Completada la meitat del nou túnel del cremallera de Núria

Les obres evitaran que el tren vagi a cel obert en un tram amb esllavissades

La Generalitat confia a obrir el pas subterraniaprincipis de l'any que ve

2
Es llegeix en minuts
CRISTINA BUESA / QUERALBS

Dues vegades al dia, els explosius retronen a l'interior del túnel. Les voladures al Roc del Dui, entre les estacions de Queralbs i Vall de Núria, permetran obrir un nou pas per al cremallera a principis de l'any que ve. Fins ara, el tren circulava sobretot a l'aire lliure però les esllavissades de roques havien dificultat --i fins i tot interromput-- la circulació ferroviària. Després de set mesos d'obres, les màquines pràcticament han completat la meitat del nou túnel.

Els llangardaixos es mouen amunt i avall per les entranyes de la muntanya. Encara que les dimensions d'aquests camions especialitzats en obres públiques farien sospitar que els costa desplaçar-se, el cert és que les gegantines rodes d'aquests vehicles no paren de transportar runa cap a l'exterior. Aquest hivern, l'aïllant de les canonades per evitar que es congelés l'aigua no ha estat necessari a Queralbs perquè no ha fet fred. D'aquesta manera la calorosa primavera al Ripollès contribuirà encara més a complir el calendari previst.

1.350 METRES DE LLARG

El nou túnel del Roc del Dui tindrà 1.350 metres. Està situat entre els actuals túnels del Navarro i de Fontalba de la línia de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), que connecta el municipi de Ribes de Freser amb el santuari de Núria. La boca sud del túnel és a uns dos quilòmetres de Queralbs. "Un dels avantatges d'aquesta nova infraestructura és que hi haurà un tram de 400 metres de via doble, circumstància que permetrà que els trens es puguin creuar, mentre que actuament tot el recorregut és de via única", assenyala una de les responsables d'aquestes obres de la Conselleria de Política Territorial i Obres Públiques, Laura Carrasco.

Probablement aquesta setmana s'arribarà als 600 metres excavats de túnel, tenint en compte que cada dia s'avança uns quatre metres. Al mateix temps s'estan construint les cinc galeries d'emergència que, cada 200 metres, comunicaran amb l'exterior tal com marca la normativa europea. I s'habilitarà una passarel.la dins del túnel que facilitaria una hipotètica evacuació dels viatgers.

Amb un pressupost d'11,2 milions d'euros, Política Territorial ha assenyalat un termini de 18 mesos per acabar els treballs. Carrasco recalca que, entre l'octubre i el novembre, quan FGC tanca la línia per als treballs de manteniment, l'excavació del túnel ja estarà acabada. Llavors faltarà instal.lar les vies i catenàries i completar les mesures de seguretat perquè estigui operatiu a principis del 2008.

VIGILÀNCIA EN HELICÒPTER

Notícies relacionades

El primer semestre del 2003 es van produir tres esllavissades importants de pedres i roques en el recorregut del cremallera. Es tracta d'un vessant geològic amb molt de moviment, fet que obliga a fer un seguiment molt detallat. L'Institut Cartogràfic de Catalunya té sensors a la muntanya que permeten conèixer com es comporta i prendre mesures de prevenció. Els responsables de la perforació del Roc del Dui també fan revisions en helicòpter per veure si les detonacions originen més caigudes de roques.

Una vegada han explotat les càrregues, s'injecta formigó a les parets per reforçar encara més l'arc del túnel. Quan estigui funcionant, els viatgers només s'adonaran del canvi perquè, gairebé al final del trajecte, aniran per dins de la roca. No veuran el paisatge durant uns metres, però aniran més segurs.