TRIBUNALS
Els experts titllen el 'monstre de Machala' d'assassí en sèrie
Vist per a sentència el judici contra Chamba per la mort d'una noia de Lleida
L'acusació exigeix expulsar d'Espanya el sospitós, per la seva "alta perillositat"
El perfil psicològic de Gilberto Antonio Chamba Jaramillo, conegut com elmonstre de Machalai jutjat ahir per l'assassinat d'una noia a Lleida, és nítid. La seva personalitat coincideix amb la d'"un subjecte que pateix una psicopatia integrada, compatible amb la d'un assassí en sèrie i amb grans possibilitats de reincidència", va afirmar el psicòleg Vicente Garrido. Assegut al banc dels acusats de l'Audiència de Lleida, on el seu cas va quedar ahir vist per a sentència, Chamba va mostrar els atributs que els pèrits li anaven atribuint: fredor, autocontrol, alta autoestima i absència de penediment.
El sospitós, de 45 anys i únic acusat de l'assassinat i violació, el novembre del 2004, de la universitària lleidatana María Isabel Bascuñana, de 21 anys, es va proclamar ahir innocent de tots els càrrecs i va intentar convèncer el tribunal que ell ha estat víctima d'una conspiració. Chamba, que treballava com a supervisor en l'aparcament on la noia deixava el cotxe, va arribar a plantejar tesis tan inversemblants com la que el seu semen, trobat al cadàver de la noia, va ser introduït amb una xeringa per una banda de sud-americans que l'extorsionava des de feia temps. Ni el seu advocat es va molestar a buscar proves per corroborar aquesta hipòtesi.
ALTRES INTENTS
La fiscal del cas, que va anar exposant com María Isabel va ser estrangulada i els intents d'evasió cap a Llatinoamèrica de l'acusat, va aportar testimonis que implicarien Chamba en una temptativa de violació i assassinat, comesa l'estiu del 2003, contra una noia romanesa, en una coneguda zona de prostitució de Lleida. Segons van revelar dues testimonis protegides, abans de l'atac l'acusat solia anar a aquell lloc dues o tres vegades per setmana.
La Fiscalia, que reclama 52 anys de presó, va mirar de demostrar també que, un dia abans de l'assassinat de María Isabel, el sospitós hauria intentat atacar una altra noia, a qui va veure arribar sola al pàrquing i a la qual suposadament hauria manipulat el cotxe perquè no arrenqués. El pla no hauria funcionat perquè la noia va tornar a buscar el vehicle acompanyada d'un amic.
L'acusació particular va demanar per al sospitós una condemna de 32 anys de presó per assassinat i agressió sexual. L'advocat de la família, Francesc Sapena, va retirar una petició de tres anys més de presó per falsedat documental, presumptament comesa en el seu procés de regularització. En contrapartida, va reclamar al jutge que decreti l'expatriació de Chamba quan compleixi la condemna, "per la seva alta perillositat".
L'acusat, que va arribar a Espanya el novembre del 2000, és conegut a l'Equador com elmonstre de Machala,la ciutat on, segons ja va sentenciar un tribunal, va violar i va estrangular vuit dones. Va ser condemnat a 16 anys de presó, però una amnistia li va rebaixar la condemna a vuit.
Notícies relacionadesDOCUMENT SENSE ANTECEDENTS
Dos mesos després de sortir de la presó, es va instal.lar a Lleida, on resideix una germana seva. I al cap de tres mesos d'empadronar-se, va aconseguir el permís de residència. Ningú va consultar els seus antecedents, malgrat que la reforma de la llei d'estrangeria (en vigor des del gener del 2001) exigia aportar un certificat. En qualsevol cas, Chamba havia aconseguit un document de la policia del seu país en què es garantia que no havia comès cap delicte.
- Sentència del TSJC Condemnen la Sagrada Família per acomiadar una treballadora l’endemà de deixar d’estar blindada per tenir un fill
- De compres ¿Quan comencen les rebaixes d’estiu 2025? Dates de Zara, Mango i El Corte Inglés
- Préstecs Emancipació Illa llança una línia de crèdits sense interessos per ajudar els joves a pagar l’entrada del seu primer habitatge
- Repàs a 10 alcaldes de l’àrea de Barcelona en l’equador del mandat
- Previsió de finalitzar el 2030 La Generalitat i l’Hospitalet donen llum verda a un projecte de 144 milions per soterrar el tram final de la Granvia