04 d’abr 2020

Anar al contingut

PSICOLOGIA

Emocions positives: les pots utilitzar així durant el tancament

La quarantena ens pot fer generar nombroses emocions negatives que hem de compensar

Ángel Rull

Emocions positives: les pots utilitzar així durant el tancament

L’etapa de quarantena provocada pel brot de coronavirus ens provoca emocions negatives, encara que intentem mitigar-les a través del contacte social o amb moments compartits al balcó. No obstant, les hores es poden fer llargues i, sense determinats punts que ara no hi són, podem caure fàcilment en l’apatia. Ens falta una rutina clara, no podem sortir de casa i moltes persones estan sense treballar.

El tancament és un moment difícil que necessita ser enfocat des d’un punt de vista proactiu, en què prenguem el control de la nostra vida, tot i que estiguem limitats. Aquesta sensació de poder ens l’atorgarà treballar des de les emocions positives, des de generar-les i potenciar-les, encara que també hàgim de dedicar moments al malestar que sentim. Regular-nos els nostres estats, dedicar-nos al lleure o mantenir el contacte amb els nostres éssers estimats ens ajudaran en aquesta tasca.

Benestar en quarantena

Que vulguem enfocar la situació des del vessant positiu no implica obviar els problemes o no tenir moments dolents. El que sí que implica és generar eines que ens facin sentir millor i poder, fins i tot, disfrutar d’estar a casa tancats. És saber quins elements tenim de casa que ens connectin amb el gaudi, com podem sentir-nos serens o què hem de fer per equilibrar l’apatia. És una tasca conscient que implica esforç al principi, però que s’acaba automatitzant, fent d’aquesta etapa una cosa que ens sumi al nostre benestar global.

A partir dels següents consells, generarem un nombre d’emocions positives més gran, cosa que ens farà viure millor la quarantena:

1. Gratitud

La gratitud és una fortalesa que ens ajuda a generar emocions positives, especialment quan el nostre cap tendeix a enfocar-se en aspectes negatius. Combat la depressió i ens ajuda a ser més conscients de tot allò que sí que tenim i que no estem tenint en compte. Es treballa de forma diària, pensant en 10 elements diferents cada dia que formin part de la nostra vida o que els hàgim tingut i pels quals ens puguem sentir agraïts. A més, l’enfortim explicant el motiu de sentir-nos agraïts. I dur-ho per escrit té més efectes.

2. Fotografia positiva

Per treballar aquest exercici, cada dia hem de buscar una foto a les nostres xarxes socials que ens evoqui un record positiu. Tancarem els ulls i ens transportarem a aquell moment, al que sentíem i a com de bé ens trobàvem, connectant amb els cinc sentits. Quan més puguem imaginar-lo, millor ens podrem sentir.

3. Comèdia

Són moltes les persones que estan aprofitant per posar-se al dia amb sèries sobre epidèmies o pel·lícules de terror. Això fa que el nostre cap tendeixi a imaginar situacions que ens poden portar fàcilment a la por o la preocupació. Combatre-les és tan simple com enfocar-se només en pel·lícules, llibres o sèries que tractin temes divertits, fins i tot de forma molt simplista. Estimular la comèdia de forma freqüent ens ajuda a sentir la fortalesa de l’humor.

4. Amor

Al tenir més contactes socials, tot i que sigui de forma virtual, podem aprofitar per generar més vincles afectius amb els nostres amics, familiars o parelles. Això implica connectar amb l’amor i els espais segurs, generant més contactes i sentint-nos lliures per explicar el que vivim.

El tancament a casa no sempre és viscut de forma negativa. Algunes persones, de fet, l’estan veient com un moment de gaudi. Això es deu al fet que s’estan centrant a gestionar les seves emocions, potenciant les positives i mitigant les negatives, com la por. És un punt de vista alternatiu que també ens pot ajudar a nosaltres.

Ángel Rull, psicòleg.